►ac. — Meerssetnan, G., O. P., Laurentii Pignon Catalogi et Chronica (Idem), 193-194 - Greven, J., Die KOhier Kart ha use mid die Anfange der katholischen Reform in Deutschland (Ceijssens), IV4-195. — Dufiber, P., Ο. P., Compendium Grammaticae Linguae He­ braicae Biblicae (Vargha), 195-197. Mitterer, A., Wesensartwandel and Artensystem der physikalischen Koerpcnvelt (Schuler), 197-198. — Spieler, J., Lexikon der Padagogik der Gegenwart (Schilling), 199-200). Georgesco, J., La Presse périodique en Roumanie (Balint), 200-201. — Breton, V. M., Médiation de JésusChrist (Heerinckx), 201-202. — Englebert, O., Vie et Conversion d’Eve Lavallière (Idem), 202. — Cadorna, C., Vecchi Mistici inglesi (Idem), 202. — Noordeloos, P., De plaats der marteling en begrafenis van Alkmaar’s Martelaren (Ceijssens), 203. — Gaëll, R„ Carillons de Lourdes (Heerincks), 203. — Balducci, A., L’Eucarestia perenne rinnovamento della Redenzione (Idem), 203 . . . 177 203 Chronica. Collegium S. Antonii, 204. — Gradus academici, 205. — Notitiae per­ sonales, 205 ............................................................................................. 204-205 Elenchus Librorum ad nos missorum............................................................... 206-212 ANTON IA IXIU IVI quater in anno prodit fasciculis paginarum circa 120. Pretium annuae subscriptionis in Italia est lib. ital. 25, extra Italiam lib. ital. 35 praevie solvendae Pretium singulorum voluminum annualium iam editorum est ubique lib. ital. 35; insuper accedunt expensae postales. Fasciculi singuli non venduntur separatim. Singulorum vero articulorum pauca quaedam exemplaria disponibilia sunt. Libri et extracta in nostro Periodico recensenda in duplici exemplari mittantur. Collaborators nostri Periodici omnes Lectores Ordinis alii­ que competentes admittuntur invitanturque. Qui ex collaboratoribus articulum notabilem contulerint, Pe­ riodici integrum annum, in quo editus fuerit, gratis accipient, insuper viginti quinque exemplaria proprii laboris. Manuscripta in Periodicum inserenda, libri recensendi, Pe­ riodica quae mutuo dantur, et generatim ea quae directionem tan­ gunt, mittenda sunt Alia Direzione ckll'Antonianum^ Roma 24, Via Merulana 124; quae vero administrationem respiciunt, mittantur ΑΙΓAmministrazione (UW Antonianum sub praedicta directione, DE DISTINCTIONE OBLATORUM SECUNDUM AQUINATEM Disseruimus anno elapso De dono Deo in sacrificio offe­ rendo (cf. /Inion., XI, 1936, 117-134). In sequentibus autem illi dissertationi quaedam addere cupimus, supplementi gratia, ut notiones circa rem tanti momenti clariores et accuratiores fiant. Ideo in praesenti articulo de distinctione oblatarum se­ cundum Aquinatem agemus. I. In nomine generico oblationis comprehenduntur om­ nes res materiales quae a fidelibus, religionis intuitu, Deo et Ecclesiae donantur. S. Thomas eas in sacrificia et simpli­ citer oblata divisit, atque divisionis rationem ita determinavit, ut oblata sacrificalia ad aliquid sacrum faciendum consumi, simpliciter oblata vero integra ad religionis fines destinari diceret (’). Haec oblata, ratione finis ad quem immediate applicantur, iterum in duas categorias distribuuntur: d) ea quae sine mutatione suae naturae proprie ad divinum cultum deputantur, sicut flores, vel cerei accensi qui, devotionis causa, coram Sanctissimo collocantur, vel incensa quae cremantur, et similia; — â) ea quae ad usus mini­ strorum expenduntur, vel generatim ea omnia quae ad externas necessitates Ecclesiae donantur, sicut dicuntur offerri denarii vel panes in altari (2).* (*) (’) 5. M., II, II, 86, 1. (*) 5. /Λ., II. II, 85, 3, ad 3. Antonianum. — An. XII. S 106 Klein i. Haec simpliciter oblata in se sunt dona materialia, et secundum suam naturam ad fines in se materiales destinantur. Hoc quoad posteriorem speciem patet, quoniam de necessi­ tatibus externis et materialibus Ecclesiae agitur Sed etiam de altera dubitari nequit. Nam flores et cerei, quos exempli causa citavi, ex natura sua ad materialem ornatum altaris spectant; et incensa hoc naturaliter habent ut suavem odo­ rem exhalent. Verumtamen in utrisque oblatis materialis finis operis subjective, per finem operantis, ad religionem ordinatur. Donationes externae fiunt propter Deum; atque flores et cerei accensi in altari collocantur et incensa cre­ mantur. ut devotionem internam donantis extrinsecus figu­ rent. Ideo illi actus oblationis, licet in se sint materiales, ex­ trinsecus ad religionem pertinent: et res oblatae sensibiles per denominationem externam religiosae vocantur. Immo sensu largo etiam sacrae, et Deo donatae appellantur, in quantum ab usu profano remotae ad fines divini cultus applicantur: sed proprietas earum immediata penes hominem manet, uti patet, quoniam solum indirecte Deo donantur. Itaque, si psychologice inspiciantur. utriusque speciei oblationes solum imperative a virtute religionis procedunt (’), et in se, secundum rationem suae speciei, non sunt proprie actus cultus divini, sed subiective solum ad eum diriguntur: quapropter potius media appellanda sunt quibus cultus Dei foveatur et exerceatur. Nam actus in se materiales numquam directe ad Deum qui est finis religionis, ordinari queunt. Ab utrisque simpliciter oblatis s a c r i fi c i u m essentia­ liter distinguitur. Rationem distinctionis ab Aquinate supra indicatam hic omittam, ut prius sacrificii naturam aliunde ostendam. Hanc S. Thomas aptissime descripsit quod obla­ tionem sacrificalem actum elicitum religionis vocavit, (') 5. /A., Il, II, 81, 1, ad 1 : « Religio habet duplices actus : quosdam quidem proprios et immediatos quos elicit, per quos homo ordinatur ad so­ lum Deum, sicut sacrificare, adorare, et alia similiter. Alios autem actus habet quos producit mediantibus virtutibus quibus imperat, ordinans eas ad divinam reverentiam; quia scilicet virtus ad quam pertinet finis, imperat virtutibus ad quas pertinent ea quae sunt ad finem ». Cf. Ludovicus Billot, S. I., De Eccle­ siae sacramentis, Romae, 1896, Vol. I, 531. De distinctione oblatorum secundum Aquinatem 1 ' — id est. actum qui proprie et directe a virtute religionis efficitur, et per se et immediate ad finem religionis dirigi­ tur (’). Per hanc definitionem differentiae quibus sacrificium ab oblatis separatur, bene illustrantur. Haec indirecte, illud directe a religione procedit; haec mediate, illud immediate ad excellentiam Dei honorandam pertinet: haec in se mate­ rialia sunt, illud in se spirituale est. Haec ultima nota ma­ xime nobis consideranda est. 2. Illa pertinent ad religionem elicientemquae secundum rationem suae speciei pertinent ad re­ verentiam Dei (23). Reverentia Dei est actus in se spiri­ tualis, sicut Deus ad quem ut finem dirigitur, spiritualis est. Nam finis et ea quae sunt ad finem, proporsionata sint oportet. Propter hoc dicitur Spiritus est Deus, et cos qui adorant eum, in spiritu et veritate oportet adorare (3). Itaque ea quae elicitive a religione procedunt, spiritualis naturae esse de­ bent. Potest autem aliquid esse in se spirituale dupliciter vel in se et per se, vel in se et per aliud. In se et per se spirituales sùnt omnes actus qui in mente hominis in­ visibiliter fiunt; et per eos primario Deus colitur(4). Externa autem et sensibilia, si ad cultum Dei assumuntur, per suam relationem ad spiritum Deum colentem in tantum spiritualia (’) 51. th., II, II, 81. 1, ad 1 ; — item HI. Sent., dist. 9. qu. 1, art. 1, sol. 2, ad 1 : < Offerre sacrificium est tantum de illis quae pertinent ad latriani elicitive»; — item: 5*. th., II, II. 85, 3: « Sunt quidam actus qui non habent ex alio laudem nisi quia fiunt propter reverentiam divinam; et isti actus proprie sacrificia dicuntur, et pertinent ad virtutem religionis ». Actus imperati nempe laudem habent etiam ex iis virtutibus quibus virtus religion s imperat. Ad dictum recte intelligendum notetur oportet ibi. sicut in tota quaestione 85, magistrum de solis oblationibus externis agere. Cf. Suare’. Opera omnia, Parisiis, 1856-61 ; XXI. 612, qui contra eum exceptionem op­ ponit, multos tales actus esse, qui tamen non sint sacrificia, sicut vota, di­ vinas laudes, genuflexiones, et similia, (’) 5. th., II, II, 81, 4, ad 2. (3) Io. 4, 24. (4) C. Gent., Ill, 119 : « Quia per interiores actus directe in Deum ter dimus, ideo interioribus actibus proprie Deum colimus Sed tamen et exte­ riores actus ad cultum Dei pertinent, in quantum per huiusmodi actus mens nostra elevatur in Deum ». IOS K,e’>’ fiunt, in quantum per spiritum ad finem religiosum adhi­ bentur ('). ideo oblata quae mediate in Deum ordinantur, sicut per denominationem externam religiosa vocantur, uti dictum est, eodem modo spiritualia appellari queunt Nam interna spiri­ tualia mediate figurant, — mediate inquam, quoniam mate­ rialis eorum natura et finis operis in se intenduntur, ut per ea finis subiectivus spiritualis obtineatur. Aliter in sacrificio externo. Hoc, quoniam elicitive a religione procedit, per spi­ ritum qui in sensibilibus spiritualia directe operatur, a sacri­ ficio interno quod significat, ipsam naturam spiritualem par­ ticipat. Quae participatio ita fit, ut externa ad instar materiae interna ut formam in se suscipiant, et per ea ad esse sacrifi­ cale determinentur. < Ad instar materiae >, dixi, quia mate­ rialium et spiritualium unio non est physica, sed moralis. Per eam efficitur, ut res et actiones externae, licet suum esse physicum retineant, in actu sacrificali non secundum suum esse materiale, sed ut merae formae repraesentati vae entitatis spiritualis considerentur et intendantur. Ergo moraliter naturam spiritualem acquirunt. Haec per orationem externam optime illustrantur. Prout oratio effectivus mentis in Deum motus vocatur, entitative tota spiritualis est. In precibus externis vero, quae actus eli­ citi religionis dicendae sunt, interna entitas spiritualis cum sonis sensibilibus ita communicatur, ut moraliter unum fiant, atque voces audibiles iam non secundum suum esse materiale accipiantur, sed secundum quod spiritualia directe sonant. Ideo in iis spiritus et lingua una actione Deum laudant, mens quidem per se et directe, lingua vero indirecte per mentem, quoniam cum ea unum principium agens facta est (2), eiusque motibus spiritualibus formas externas praebet. Itaque preces sensibiles participative spirituales vocantur, quia in iis directe (') 5. lh.y III, 60, 4, ad 2: « Res sensibiles, ut in sua natura conside­ rantur, non pertinent ad cultum, vel ad regnum Dei, sed solum secundum quod sunt signa spiritualium rerum, in quibus regnum Dei consistit ». (*) 5. /A., III, 74, 2, ad 3 : « Membra corporis non sunt principia actuum, sed solum organa ; unde et comparantur ad animam moventem sicut servus qui agitur et non agit ». De distinctione oblatorum secundum Aquinatem ;'// spiritus orat. Eodem modo (’j in sacrificio externo spirit; * qui intrinsecus se offert, eundem numero actum oblationis extrinsecus operatur. Actio interna a ritibus non separata concipitur, sed in iis ipsis agitur et ostenditur, ita ut ea quae extrinsecus fiunt, propter spiritum in iis agentem participa­ tive spiritualia evadant. Itaque sacrificium in hoc maxime ab oblatis differt, quod haec in se sunt media materialia, quibus divinae reverentiae actus interni extrinsecus indicantur, illud vero in se est actus spiritualis per quem, in formis sensibilibus, Deus directe co­ litur. Per hoc etiam clarius patescit quomodo terminus signi in illis intellegatur, qui aliter oblatis, aliter sacrificio congruit quoniam ratio eius in utrisque diversa est. Externa interno­ rum signa vocantur, quia ea ostendunt (2). Et cui ostendunt? Certe non Deo, qui externorum non eget ut interna videat (5). Signa sunt ipsi offerenti, ut, per interna extrinsecus acta, eius intentio in Deum certius et firmius dirigatur, et affectus ve­ hementius excitetur et efficacius iuvetur (4); vel signa sunt etiam aliis, in cultu publico, ut ad easdem intentiones et af­ fectus inducantur. Ostendunt autem simpliciter oblata spiri­ tualia indirecte per suum esse materiale, quoniam solum ex­ trinsecus et mediate ad fines religiosas diriguntur, uti dictum est. In sacrificio vero, quippe quod in se sit actus cultus divini, externa sunt signum directum internorum, quae in iis immediate aguntur et repraesentantur. Ideo simpliciter oblata (') Cf. S. Aug., De Civ. Dei, X, 19; Migne, PL. 41, 297. (*) < Signum est res praeter speciem quam ingerit sensibus aliud aliquid ex se faciens in cogitationem venire»; S. Aug., De doct. Chris­ tiana, II, 1; Florilegium Patrislicum, ed. H. Vogels, Bonnae 1930. 20. (3) Josef Scheeben, Handbuch der hatholisehen *Dogmati , Freiburg i. Br.. 1882, III, 405, sacrificium externum pignus vocat quo sacrificans oblafonem suam internam Deo obliget! (4) C. Gent., Ill, 119: « Exercentur ab hominibus quaedam sensibilia opera, non quibus Deum excitent, sed quibus se ipsos provocent in divina... ; non fiunt quasi Deus his indigeat qui omnia novit... sed ea propter nos facimus, ut per haec sensibilia opera intentio nostra dirigatur in Deum et af­ fectus accendatur». Cf. *0. th., II, II. 84, 2; 91, 1. 110 Klei» recte res et signa (') appellantur; sacrificium vero exter­ num est solum signum. 3. Ab hac expositione naturae sacrificii recentiores theo­ logi plerique dissentiunt; quod mirum non est, quoniam alias praemissas sustentant atque in dictis supponuntur. Nam rem sensibilem dicunt in sacrificio directe et per se offerri, ut per eam mediate interna significentur (2). Ideo consequenter sa­ crificii opus externum < rem et signum > appellant (3); et sacrificium externum mere symbolicum (4). atque actum im­ peratum religionis esse affirmant (·5). Cum his praemissis Kramp, inter oblata et sacrificium comparatione facta, in utrisque dicit rem sensibilem Deo offerri, ut idea fundamentalis religionis, id est, interna homi­ nis ad Deum oblatio et consecratio extrinsecus figuretur. Utraque igitur eundem finem habere, atque easdem ideas internas significare; differre autem in hoc quod oblata sacri­ ficalia in oblatione physice immutentur (6), atque internam oblationem per ipsam immutationem materialem intensius et plenius quam simpliciter oblata exprimant (7). Unica igitur proprietas distinctiva sacrificii, secundum hos theologos, con­ sistit materialiter in physica immolatione rei oblatae, et for­ maliter in evidentiore expressione symbolismi spiritualis: quoad virtutem religiosam vero illud ab oblatis nihil differt. (* *) Formula ista ex opere < Mysterium fidet », Parisiis, 1921, P. Mauritii de la Taille, S. I., assumpta est, qui M. Cani. O. P , De locis theologicis, XII, 12, exemplum secutus eam a re sacramentaria ad sacrificium transtulit, ut res veram donationem, et signum formam repraesentativam donationis significaret ; 1. c. 9. (’) Josef Kramp, S. I , Die Opferanschauungen der rdmischen Messiilurgie, Regensburg, 1920, 24, obiectum materiale sacrificii esse dicit donum sensibile, et in hoc ut symbolo personam offerentis. (3) De la Taille, 1. c. 9. (*) loannes Bapt. Franzelin, De ss. Eucharistiae sacramento et sacrificio, Romae. 1868, 291 ss ; Scheeben, I. c. 398: lohannes Bapt. Heinrich-Constantin Gutberlet, Dogmatische Théologie, Mainz, 1901, IX, 807. (s) Collegii Sahnanlicensis Cursus theologicus, Parisiis. 1882, XVlll, 760: < Est sacrificium opus externum imperatum a virtute religionis» (6) Kramp, 1. c. 19 sq, (’) L. c. 41. De distinctione oblatorum secundum Aquinate' f 11 Post ea quae supra discussa sunt, facile aliquis mirabitur quod hanc S. Thomae cogitationem esse dicant. Quapropter effata eius quibus interpretationem suam firmare conant r'’), diligenter examinanda sunt, ut videatur quid magister vere sentiat. Hoc vero iam aliquam suspicionem movere debet quod illi verba Aquinatis quibus sacrificium actum elicitum religionis appellat, silentio praetereunt. An per ea nihil de natura sacrificii enuntiantur5 II. In .S’. th. II, II. 85. 3 S. Thomas quaerit an sacrificium specialis actus virtutis sit. In 3. obiectione opponitur sa­ crificium esse videri quod Deo exhibeatur; multa vero Deo exhiberi, scilicet devotionem, orationem, decimas, primitias, oblationes et holocausta, quae non sint eiusdem naturae actus. Quoad oblationes et sacrificium magister opponenti ita respondit ; < Sacrificia proprie dicuntur, quando circa res Deo oblatas aliquid fit, sicut quod animalia occidebantur et comburebantur, quod panis frangitur et comeditur et benedi­ citur (2). Et hoc ipsum nomen sonat ', nam sacrificium dicitur (‘) Communiter allegantur duo efiata Aquinatis, sc. 51 th.. II. II. 85. 3. ad 3 ; et ibidem 86, 1 ; vide ex. gr. Christianus Pesch. S. I.. Compendium theologiae dogmaticae, Freiburg i. Br., 1914. IV, 123. (’) Scheeben, 1. c. 402, putasse videtur magistrum ibi de sacrifico pani> veteris Legis agere. Melchior Canus, De Lugo, Gôtzmann, citati apud Kramp. illa verba de pane eucharistico inteiligunt ; item M. Lepin, L’idée du sacri­ fice de la MeSse d'après les théologiens depuis l'origine jusqu'à nos jours. Paris, 1926, 193s; item A. Michel, Dictionnaire de théologie catholique, Paris, 1928. Vol. X, art. Messe, col. 1062 ; item Placidus Rupprecht, O. S. B.. Der Mittler und sein Heilswerk, sacrificium mediatoris, Freiburg i. Br., 1934, 85. — Kramp. I. c. 37. de quo sacrificio agatur vix decidi posse arbi­ tratur, quoniam in textu ad id media non inveniantur. Utramque opinionem suas rationes habere, atque S. Thomam forsitan utramque comprehendere velle. Hoc unum certum videri tria verba frangitur, comeditur benedicitur non eodem modo ad unum pertinere ac duo illa occidebantur et combure bantur, quoniam secus ordo inversus exspectaretur : benedicitur, frangitur, comeditur. Ideo animum suum opinioni favere, ut priora duo verba ad sa­ crificium mosaicum, tertium benedicitur seu consecratur ad eucbaristicum 112 Klein ex hoc quod homo facit aliquid sacrum (l). Oblatio autem di­ recte dicitur, cum Deo aliquid offertur, etiamsi nihil circa ipsum fiat, sicut dicuntur offerri denarii vel panes in altari (2), circa quos nihil fit. Unde omne sacrificium est oblatio, sed non convertitur » (3). i. In his magister sacrificium non proprie definivit, sed normam generalem statuit secundum quam sacrificia ab obla­ tis dignoscantur. Oblatio est genus; sacrificium species; atque huius proprium est ut < circa rem oblatam aliquid fiat'». Hoc ab auctore probatur per etymologiam sacrificii quod secun­ dum vim verbi significat facere aliquid, sacrum, vel factionem suri. Sacra autem vocantur ea quae ad. cultum Dei destinata referantur. — Verumtamen per hanc hypothesim Aquinatem tempora ver­ borum tam arbitrarie posuisse supponitur quam apud puerum scribere inci­ pientem haud toleraretur. Ordo trium verborum, si omnia ad s. Eucharistiam referuntur, bene explicatur, uti infra dicetur. Post tempora praeterita vero «occidebantur et comburebantur», quae evidenter de ritu antiquae Legis agunt, tempora praesentia, «frangitur, comeditur, benedicitur» quae imme­ diate post illa sequuntur, ritum actualem respicere debent ; cf. Lepin. 1. c. 193 s. (*) Haec explicatio etymologica sacrificii ad definitionem S. Isidori apud scholasticos celeberrimam alludit : Sacrificium dictum quasi sacrum factum, quia prece mystica consecratur in memoriam pro nobis dominicae passionis. Etymologiarum libri XX, I. VI de libris et officiis ecclesiasticis, c. 19 de offi­ ciis, n. 38; iMigne, PL. 82, 255. (2) Lepin, 1. c. 194. Panes in altari ad panes propositionis antiquae Legis referre videtur. Sed S. Thomas evidenter ad antiquam consuetudinem alludit, secundum quam inter sollemnia ecclesiastica panes aliaque « in al­ tari », vel in ecclesia offerebantur, ut vel ad mensam eucharisticam facien­ dam, vel ad Ecclesiae ministros sustentandos, vel ad pauperes iuvandos applicarentur. Cf. Ludovicus Thomassinus, Vetus et nova Ecclesiae disciplina, Venetiis, 1766, t. 3, 1. 1. cc. 2-3, et praesertim cc. 12-15 de oblationibus, p. 34 ss ; — item Lucius Ferraris, Prompta Bibliotheca canonica, iuridica, moralis, theologica, necnon ascetica, polemica, rubristica, historica, Lutetiae Parisiorum, 1854, art. Oblatio, V. coi. 1413 ss. (3) 5. th., II, II, 85, 3, ad 3. — Cf. in Ps. 39, η. 4 : «Omne sacrifi­ cium est oblatio, sed non omnis oblatio est sacrificium, quia sacrificium importat factionem sacri. Unde, cum in oblatione nihil est aliud nisi quod in usum sacerdotis venit, est pura oblatio ; quando aliquid aliud fit (al. fiebat) inde, puta quod comburebatur, tum vocabatur sacrificium ». Opera omnia, Parmae, 1852, ss., XIV. 302. De distinctione oblatorum secundum Aquinscem sunt, vel immediatum respectum ad cultum Dei habent ; et di­ viduntur in sacrificia, sacramenta et sacra sensu stricto Hic evidenter nomen commune sacri pro sacrificio porfit.r et prima propositio ita verti potest: Sacrificia proprie di­ cuntur, quando circa res Deo oblatas aliquid fit quod sacr m fieri indicat. Quid haec sibi volunt '' Recentiores theologi communiter arbitrantur magistrum ibi naturam sacrificii determinare, atque hoc eius proprium et distinctivum esse dici, quod in oblatione sacrificali res oblata physice immutetur vel immoletur, vel quod per ipsam immutationem physicam oblatio fiat sacrifi­ calis (2). Hoc ex ipso textu inferre conantur : sacrificare idem esse dicitur quod facere aliquid sacrum ; hoc idem quod facere aliquid circa rem oblata; hoc idem quod in sacrificio occidere et comburere animalia, vel frangere, comedere et benedicere panes oblatos, — seu generatim idem quod res oblatas im­ molare vel physice immutare; — ergo sacrificare idem esse dicitur quod hostiam vel victimam physice immutare. Verumtamen haec illatio non tam certa est quam vi­ detur; atque captio eius in secundo membro soritae latet; Facere aliquid sacrum non idem esse dicitur quod lacere aliquid circa rem oblatam. Error argumenti clare patescit, simulatque secundum exemplum allatum recte inspicit r Fractio, comestio, et benedictio, seu consecratio panis. — numquid per eas in Eucharistia res oblatas dicere licet phy­ sice immutari, aut per illas actiones oblationem fieri sacrifica­ lem? Priores duae actiones certe fiunt, postquam sacrificatio eucharistica perfecta est, atque ad solas species referuntur. (’) .V. th., I. II, 101, 4, ad 3: < Etiam sacrificium et sacramenta erant sacra; sed quaedam erant quae erant sacra, ntpote ad cultum De’ di­ cata, nec tamen erant sacrificia nec sacramenta, et ideo retinebant sibi nomen commune sacrorum ». Ibidem ad 4 : < Observantiae non oicebartur sacra, quia non habebant immediatum respectum ad cultum Dei». (a Cum rem sensibilem in sacrificio per se oflerri dicant, pa- est ut hanc materialiter immutandam esse censeant. Verumtamen antecedentem scholastici atque Aquinas non concedunt. Ceterum de ratione immut.v. er■> et eius ad oblationem relatione alii aliter disputant, quod hic recensere ongum est. Cf. Josef Pohle, Lehrbuch der Dogmatik. Paderborn, 19ic, III, SiOss^ Thomas Specht, Lehrbuch der Dogmatik. Regensburg. 1912. il. 2'1 ss. 114 Klein non ad ipsam victimam. Ergo per eas evidenter nullo modo sacrificatur (‘). Benedictio vero, seu consecratio eucharistica divinam victimam producit, non mutat, neque ullo modo phy­ sice tangit, quapropter immolatio sensu proprio dici nequit (*). Si vero aliquis (3) per eam panes materiales in actu trans· substantiationis physice immutari dicere velit, illos in Eucha­ ristia oblata directe, seu vere sacrificalia appellare nefas est (4). Si ergo interpretatio recentioruni ad sacrificium eucharisticum applicata evidenter falsa esse demonstratur, cogitatio Aquinatis alia esse debet. 2. Omnes mirari solent(5) ambiguitatem locutionis. < Qtuin do circa res oidatas cdiquid fit. sicut quod etc > Iit vere, si (‘) Hoc Rupprecht, I. c. 85, concedit ; sed rationem sibi reddere non conatur quomodo ab Aquinate inter « partes sacrae actionis sacrificalis > recenseri videantur. (’) Etiam S. Thomas in S. Eucharistia Christum solum improprie im­ molari docet; cf. 5*. th., HI, 83, 1. (3) Cf. Lepin, I. c. 722. Theologis ibi citatis accenseantur Kramp, 1. c. 60: et Rupprecht. I. c. 85. (4) Kramp, I. c. actum oblationis sacrificalis in liturgia romana inci­ pere dicit ab offertorio, et paulatim evolvi, p. 70 et 80 ; et quum dona ma terialia, panem et vinum, tum dona consecrata, id est, Christum passum, munera vere sacrificalia esse quae Deo offerantur, p. 60, illa inchoativa, haec definitiva, p. 80, quoniam in orationibus liturgicis panis et vinum non aliter atque ipse Dominus offerri dicantur sine ulla restrictione, p. 61. — Verumtamen restrictiones in oratione sollemni credo recte omitti, ubi, propter spiritualitatem actus proprie sacrificalis omnibus notam, per se intellegantur. Illam interpretationem nulli theologo umquam in mentem venisse opinor, antequam recententioribus temporibus asserere coeperint res sensibiles in sacrificio per se Deo offerri. Deinde perpendatur oportet num logice fieri possit, ut duo obiecta omnino diversa successive vere sacrificaliter offeran­ tur, et tamen duos actus oblationis non constituant, quoniam actus natura liter numerantur secundum obiecta intenta. Certum vero est ab Aquinatis cogitatione illam interpretationem alienam esse. Hic : 1) S. Eucharistiae ra­ tionem sacrificii ex eo solum vindicat quod passionem Domini repraesentat 5. th.. IU, 73, 4, ad 3 ; 79, 7 c : — 2) eam offerri docet in consecratione: S. th.. Ill, 82, 10c et ad 1 ; — 3) panem et vinum tantum abest ut oblata vere sacrificalia consideret, ut eis solum rationem signorum tribuat : *S th., Ill, 73, 6c ; — 4) actum sacrificalem in se spiritualem habet, propter quod fieri nunquam potuit, ut res materiales eius obiecta directa esse censeret. C) Lepin, l. c. 193. De distinctione oblatorum secundum Aquin atA' jjv auctor dicere voluit per immolationem materialem rem obla tam sacrificium fieri, verbis minus aptis vix uti potuit Verum tamen, si textum recte inspicias, non legitur «sacrificia proprie fiunt», vel similiter, sed «dicuntur» neque legitur « per hoc quod circa rem oblatam aliquid fit», sed «quando aliquid fit». Haec bene notanda sunt. Quando est particula temporalis, et circumstantiam in ducit qua existente aliquid succedat. In textu actiones quae exempli causa citantur, — occidere et comburere animalia, frangere, comedere et benedicere panes oblatos, — non cau sae esse asseruntur ut res oblata sacrificium fiat, sed sunt circumstantiae quibus praesentibus, vel quibus visis, res obla­ tae sacrificia dicantur, seu indicentur, vel censeantur. Non de causis essendi agitur, sed de causis cognoscendi et digno­ scendi sacrificii. Illae actiones immolationis non faciunt, sed ostendunt sacrificium; atque, secundum mentem scholastico­ rum, logice non sunt proprie actiones, sed solum externa signa, seu formae expressivae in quibus immolatio spiritualiter facienda extrinsecus ostendatur Nam ipsum sacrificium illi in se actum spiritualem indicant, uti dictum est. Medii aevi theologi non quaerebant quid externorum sa­ crificium faceret, vel constitueret, sed quid eorum sacrificium significaret et ostenderet (*)· Nam omne formaliter constituti­ vum eius ab internis repetebant, quod externa sibi per mo­ dum materiae assumeret, ut in iis ageretur et significaretur Neque unquam illi proprietatem specificativam alicuius rei in materia reponebant, quippe quod omne ens actu constituatur et specilicctur per internam formam (2b Quoad s. Eucharistiam, omnes illi theologi (3) et speciatim S. Thomas (4) profitebantur sacrificium proprie fieri in consecratione per oblationem passionis Domini. De hoc nihil (’) 0'. ///., Il, II, 85. 2: < Olatio sacrificii fit ad significandum. Signi ficat autem sacrificium quod offertur exterius, interius spirituale sacrificium quo anima se ipsam offert Deo ». Cf. C. Gent. Ill, 120. (’) 6*. ///., HI, 74, 4: « Determinatio cuiuslibet rei in esse actuali est per eius formam ». (’) Lopin, I. c. 129 ss. («) .V. /A , ΙΠ. 73. 4, ad 3; 82, 10. Cf. Lepin, I. c. 205 ss 116 Klein dubitabatur. De ritu vero, in quo Christi immolatio euchari­ stica significaretur, et oblatio ut sacrificalis ostenderetur, opi­ niones aliquando variabant. Antiquiores illius aetatis theologi pleriquef1) eam repraesentatam videbant in ritibus commu­ nionis. quando panes consecrati ante distributionem frange­ rentur, quando comederentur et vinum eucharisticum in ora fidelium effunderetur. Alii pauci (2) etiam in fractione specierum, quando super calice in tres partes dividerentur, signum immolationis recognoscebant. Alexander Halensis (3) denique eam praecipue significatam esse putabat in distincta consecratione et oblatione calicis, qua sanguis a corpore quasi separatus existere videretur. Hanc opinionem etiam Angelicus adoptavit, licet aliquando, sicut doctores anterio­ res. alia quoque signa immolationis allegare non omittat (4). Ad has opinionum varietates magister in textu evidenter al­ ludit, atque per fractionis, comestionis et benedictionis ritus in Eucharistia sacrificationem non fieri, sed significari et ostendi affirmat. Ex hoc etiam intelligitur quare benedicitur ultimo loco ponatur. Priora duo signa quasi minoris ponderis primo loco allegantur: et deinde distincta consecratio sanguinis, quae omnibus aliis signis ab Aquinate praefertur, praecipue enun­ tiatur. Quod ita de sacrificio eucharistico ex contextu certo co­ gnoscitur. viam aperit, ut etiam ea quae de sacrificio cruento dicuntur, recte intellegantur. Occisio animalium et combustio carnium non citantur ut actiones quibus sacrificium in se fiat, aut quibus in se ab aliis oblatis distinguatur, sed ut signa quibus in victima sacrificationem fieri conspiciatur. Id quo oblatio fit sacrificalis, non est quidquam externum, sed inter­ num. quod tamen in externis ritibus directe agitur et signifi- (’) Lepin, 1. c. 113 ss. (’) Ex. gratia Ivo Carnotensis et Petrus Lombardos ; cf. Lepin, 1. c. 117 s. et 154. t3) Lepin, I. c. 166 sq. (4) In Ep. I ad Cor. XI, lect. 5 : « Est memoriale dominicae passionis per quam sanguis fuit separatus a corpore ; et ideo in hoc sacramento seor­ sum offertur sanguis a corpore». Item 5. th., Ill, 74, 7, ad 2; 78. 3, ad 2; 80, 12. ad 3; 83, 2, ad 2; C. Gent. IV, 61. Cf. Rupprecht, 1. c. 109 ss. De distinctione oblatorum secundum Aquinatem 117 catur. Occisio et combustio victimae quae materialiter oblationem externam praeparant, formaliter eam intrinsecus fieri ostendunt. Ideo, ubi in aliqua re oblata inveniuntur, ibi sacri­ ficium fieri per eas cognoscitur. Itaque, ut dicta resumam, in illo effato S. Thomas non docet oblationem sacrificalem fieri per physicam immutatio­ nem rei oblatae, aut in ea sacrificium proprie perfici et specificari, sed rem oblatam ut sacrificatam cognosci per signa immolationis. III. In primo articulo quaestionis 86 S. Thomas, quaerens an omnes homines ex praecepto ad oblationes faciendas teneantur, differentiam inter oblata et sacrificium iterum de­ finivit: Respondeo dicendum quod, sicut dictum est, nomen obla­ tionis commune est ad omnes res quae in cultum Dei exhibentur, ita quod si aliquid exhibeatur in cultum divinum quasi in ali­ quod sacrum quod inde fieri debeat, consumendum, et oblatio est et sacrificium... Si vero sic exhibeatur ut integrum maneat di­ vino cultui deputandum, vel in usus ministrorum expendendum, erit oblatio et non sacrificium. i. Hoc effatum forma simile est priori, sed sententia ab eo differt. In illo sacrificium cognosci et ab oblatis distingu dicitur per signa immolationis; hic ipsa natura sacrificii et interna eius ab oblatis differentia considerantur. Atque in eo vis ponitur quod res oblata, ut sacrificium fiat, in se mutetur, quod desinat esse quod erat, ut sacrum esse incipiat. Haec mutatio sacrificalis evidenter declaratur: ci) per oppositionem sacrificii ad oblata quae integra manent, et integra ad finem suum destinantur; — b) per locutionem sacrum quod inde fieri debeat, — qua rei oblatae ab uno statu essendi ad alterum transitus exprimitur; — c) denique per verbum consumendi, quod secundum contextum certe aliquam alteratio nem significat, qua res oblata suum esse proprium amittat et ad aliud producendum applicetur. Hoc novum quod producitur, sacrum vocatur, id est, aliquid quod :mme- Πδ' K Je iri diatum respectum ad cultum Dei iinôet, seu sacrificium, uti dictum est. 2. Quaeritur igitur qualem mutationem sacrificalem rei oblatae magister intellegat. — lam illos theologos qui in priore effato immolationem physicam proprietatem distinctivam et specificativam sacrificii appellari affirmant, hic eandem ideam expressam videre, per se intellegitur. Utrumque dictum eandem sententiam habere volunt, et unum per alterum ex­ plicari (9· Verbum consumendi materialiter accipiunt, sub­ jicientes ei vel significationem immutandi, vel destruendi, quia in materiali immutatione, vel etiam destructione rei oblatae sacrificium conficiatur, — vel significationem perficiendi, quia per sublimationem materiae res oblata in altiorem statum essendi transferatur. Utrique autem in immolatione rem sen­ sibilem oblatam dicunt Deo sacram fieri, et tradi in signum internae hominis ad Deum consecrationis et oblationis. Verumtamen utrumque effatum idem dicere admitti ne­ quit: neque per hoc probatur quod in initio posterioris lector expresse ad prius reiicitur: sicut dictum est. Per hoc solum in memoriam revocatur nomen oblationis sacrificiis et oblatis commune esse, et nihil amplius. Et certe inde non infertur per ea quae sequantur, eadem repeti quae antea dicta sint. Hoc a priori haud probabile est, quoniam cum concisa bre­ vitate magistri non congruit ut duobus locis quasi continuatis bis idem exponat. Et profecto scopus eius in utroque verbo diversus est. In priore quaeritur quomodo sacrificium ab obla­ tis dignoscatur, in posteriore quid utraque sint in se: in illo agitur de externa cognoscibilitate, hic ipsa natura utriusque indicatur. lam naturam sacrificii per immutationem physicam rei (’) Lepin, hoc cum priore effato comparans, dicit une nouvelle défini­ tion, différente dans la forme, niais au fond de portée semblable, 1. c. 195 ; au fond la nouvelle définition revient à la précédente, en la particularisant, et en la précisant; 1. c. 207. Et Kramp sententiam prioris arbitratur verbis paululum differentibus iterum exprimi. Si sententia textus dubia esset, secun­ dum quaestionem 85 ad quam lector expresse reiicitur, explicari deberet ; sed in se omnino clara est; 1. c. 35. De distinctione oblatorum secundum Aquinatem oblatae, id est, per accidens quoddam externum et materiale determinari a cogitatione scholasticorum abhorret qui omne esse et omnem specificationem rei ab internis repetebant, sicut dictum est, et maxime ab Aquinatis sententia alienissimum est, quippe qui sacrificium in se actum spiritualem esse doceat. 3. Deinde per illam interpretationem differentia inter sacrificium et oblata tollitur. S. Thomam. cum illud elicitive. haec imperative a religione procedere asserat, evidenter di­ stinctionem essentialem sustentare supra ostendi. Illud in se opus spirituale est; haec in se materialia sunt: atque eorum relatio ad Deum diversa est secundum rationem suae naturae. Quoniam hanc distinctionem Aquinatis non vidit, Kramp eum docere arbitratur utraque eiusdem naturae esse, atque uni­ cam differentiam eorum in modo oblationis consistere (’ . Haec ex praemissis recentiorum recte inferuntur, sed cum propositionibus magistri non concordant, uti supra ostensum est. Si vero ad istam circumstantiam accidentalem tota diffe­ rentia reducatur, ad quid tantum iactatur singularis excel­ lentia sacrificii. — quippe quod plenissima expressio internae adorationis, — actus perfectissimus, sublimissimus, solemtiissi­ mus, summus actus cultus Dei, — et exercitium fundamentale et centrale religionis, — pretiosius quam oratio omnisque actus pietatis esse dicatur (2), — ad quid, inquam, tanta iactantia. si sacrificium cuilibet oblationi in actus natura, fine et signifi­ catione par idemque existit. et tota eius proprietas ad aliquos ritus et caeremonias pertinet? Parturiunt montes... Excellentia religiosi exercitii certe ex ipsius actus sancti­ tate et fine operis determinanda est. Et maxime sub hac ra­ tione sacrificium, prout a recentioribus adstruitur. a simplici oblatione nihil differt. Actus in se materialis manet, et solum indirecte ad Deum dirigitur sicut in oblatis. Quomodocumque res materialis immutatur, et quomodocumque offertur, hoc (’) Kramp, 1. c. 20. (a) Ita de sacrificio in genere loquitur Nicolaus Gihr. Paî ΑΛ .VrsAy/rr dogmaiisch, liiurgisch und aszetisch erklârt, Freiburg i Br.. 1897. Mi 120 Klein rei materialis essentiale est ut solum per externam relatio­ nem ad Deum ordinetur, et solum per externam denomina­ tionem sanctificetur, et solum indirecte Deo tradatur. Quodsi supra hos limites naturales elevanda, et in se sanctificanda, et proprie Deo consecranda est, suum esse proprium mate­ riale amittat, et spiritualis naturae fiat necesse est (’). Ceterum etiam simpliciter oblata nihil prohibet ne in Deo colendo phj’sice immutentur. Hoc in oleo clare conspi­ citur quo lampades coram Sanctissimo nutriuntur, vel in ce­ reis qui, devotionis causa accensi, materialiter dissolvuntur. Imo incensa, quae in antiquo templo insigne sacrificium con­ stituebant, in nostris Ecclesiis cremata oblatio esse censentur, licet in utroque casu eadem immutatio physica inveniatur. Haec igitur per se proprietas specifica oblationis sacrificalis esse nequit. Respondebunt forsitan immutationem physicam non materialiter, sed formaliter intelligendam esse, quatenus per auctoritatem quae sacrificia instituerit, ad hoc ordinata sit (2). Verumtamen institutio illa auctoritativa. si de sacrificio in genere agitur, maxime dubia est. Et si quando per aucto­ ritatem competentem res oblata in sacrificio immolari iuberetur. per hoc proprie actus in se non determinaretur, quo­ niam illa causa externa est quae eius naturam nihil mutaret. S. Thomas certe in natura sacrificii definienda illam institu­ tionem omnino neglegit, ut in solas causas internas inquirat. Et recte quidem, quoniam actus ab internis specificetur ne­ cesse est (3). 4. Illa mutatio sacrificalis rei oblatae qualis intelligenda sit, e termino actus eliciti religionis eruendum est, quo S. Tho- f) 5. th., I, II, 102, c: «Nulla res potest agere ultra suam speciem ». (2) « Haec eadem mutatio rei oblatae, quatenus fit ex institutione di­ vina et ad divinam excellentiam significandam, consecratio dicitur, quia ut sic est quid sacrum ; unde per eam sacratur, seu sacra efficitur res illa quae sic mutatur»; Suarez, Opera omnia, Paris, 1856, XXI, 615. Cf. Ferdinandus Al. Stentrup, S. I., Sokriologia, Oeniponte, 1889, 225 ss. (3) 5. th., II, II, 99, 2 : «Species cuiuslibet rei praecipue attenditur se­ cundum rationem formalem ipsius, non autem secundum materiam vel subiectum. De distinctione oblatorum >ecundum Aqt, r ater inam naturam sacrificii definivisse supra ostendi Qui cum directe a facultate spirituali fiat, atque directe in finem spiritualem dirigatur, in se spiritualis est, atque materialia quae in eum assumuntur, spiritualem naturam participarA Hoc non physice, sed moraliter fit, atque eiusmodi est t externa iam non secundum suum esse materiale, sed ut me­ rae formae repraesentativae considerentur, in quibus spiritus vivat et operetur. Ideo res sensibilis non per se sacrificatur Recte S. Gregorius Magnus·’ in lege etiam 'per carnale sacri­ ficium, inquit, quid aliud populus nisi devotionem sui cordis immolabat i (*). Obiectum directum sacrificii ipse homo est et dono materiali solum ratio formae, seu signi congruit in quo ille se offerat (2). Atque omnia quae circa formam ma »-(*) In Ezech., I. 2, hom. 9; Opera omnia, Venetiis, 1744, t. 1, coi. 1*0 Cf. S. Augustinum, De Civ. Dei, 1. 10, c. 5 ; Migne, PL. 41, 282. .(’) Hinc cum Aquinatis propositionibus non convenit quod communiter docent donum materiale symbolice loco hominis sacrificari, — cf. p. 110, no­ tam 4 — et praesertim in sacrificio propitiatorio victimam symbolice poenas luere quas homo meruerit; cf. Franzelin, 1. c. 291 ss; Stentrup, 1. c. 220ss: Pohle, l.c. 322; Gihr, l.c. 10 ; Specht, l.c. 290, et alii. — Rupprecht, 1. c. 87 concedit illam interpretationem communiter acceptam apud S. Thomam non inveniri, saltem non directe. Sed eam indirecte derivare arbitratur ex illo dicto : Per occisionem animalium significatur destructio peccatorum, et çuod homines erant digni occisione pro peccatis suis, ac si illa animalia loco eorum acciderentur ad significandam expiationem peccatorum ; S. th., I, II. 102, ad 5. Per hoc Aquinatem docere asserit hominem per vicariam expiationem culpa liberari. — Verumtamen, sicut ex thesi articuli citati, et quinta objectione ad quam respondit, apparet, magister solum «convenientem rationem» affert cur animalia occisa et non viva offerantur, licet Deus sit auctor vitae. Et prima eius ratio est, « quod etiam in usum hominis animalia veniunt occisa et per ignem decocta, ut fiant apta humano esui » ; haec in omni sacrificio cruento valet. Secunda, quae supra citata est, ad expiatorium spectat, et ea est quod homo peccator, in occisione animalium, finem in sacrificio in­ tentum quae est destructio peccati, et confessionem pro delicto suo se morte dignum esse, ostendat. Sed in particula «ac si > cum coniunctivo irreali occiderentur ad significandam satis declaratur victimam non vere loco hominis occidi, sed hunc in symbolo victimae se ipsum occidere. ut suam contritionem et expiandae culpae voluntatem manifestet. Itaque de solo ritu et eius significatione agitur, quales intentiones et affectus animi in eo exprimantur. Quomodo in se expiatio fiat nihil insinuatur, nisi quod home se reum cognoscat et remissionem delicti a divina misericordia petat. Cete­ rum ne verba magistri ex contextu sententiarum eius avulsa considerentur. Antonianum. — An. XU. <3 122 K leiii terialem fiunt, non per se efficiuntur, sed mera signa eorum reputantur quae spiritus in iis agat et ostendat. Utrum inter ea donum externum etiam physice immutetur necne, ad es­ sentiam sacrificii nihil pertinet, sed quaestio ritualis est. Ve­ teris Legis sacrificia generatim de facto etiam materialiter immolabantur, licet de panibus propositionis (’), et de uno ex duobus hircis in die expiationis pro peccatis populi obla­ tis (2), necnon de sacrificio Melchisedech (3) recte dubitari queat, an vere physice immolata esse dicenda sint (4). In mj’sterio eucharistico vero victima divina certe non vere im­ molatur, seu immutatur, sed solum in signis immolationis offertur. Sed per hoc quod res materialis cum homine vere unum moraliter obiectum oblationis efficitur, vere in se sanc­ tificatur, et vere et proprie Deo donatur, — in se, inquam, sed per spiritum qui in ea se Deo offert. Nam secundarium elementum alicuius entis id quod est principale, sequitur, et sicut ab eo naturam, ita etiam dignitatem et finem moralem participat. Per hanc mutationem moralem doni sensibilis sacrificium sed semper ante oculos habeatur oportet actum sacrificalem in se spiritualem esse, et rem sensibilem solum signum haberi. — Ideo etiam haud recte do­ num externum munus honorarium appellant quod Deo offeratur : Scheeben, 1. c. 394 ; Kramp, 1. c. 24 ; Nicolaus Gihr, Die hl. Sakramente der katholischen Kirche, Freiburg i. Br., 1902, 1, 582. Per istam locutionem rei sensi­ bili quoddam esse proprium materiale attribui videtur quod ei ut mero signo non convenit Ad eam probandam aliquando ipsius Aquinatis auctoritas ad­ hibetur qui in 5. Μ., II, II, 85, 1, quaerens an oblatio sacrificii in lege na­ turae posita sit, affirmat : Ex rationali natura procedit quod homo quibusdam sensibilibus rebus utatur, offerens eas Deo in signum debitae subtectionis et honoris, secundum similitudinem eorum qui dominis suis aliqua offerunt in recognitionem dominii. Hoc autem pertinet ad ius naturale. Sed similitudo sacrificium offerentium cum iis qui dominos suos per honoraria colunt, ne plus aequo extendatur. S. Thomas aequalitatem in eo solum videt quod utrique rationali natura duce superioris excellentiam recognoscant, atque in­ ternae reverentiae actus per rerum sensibilium oblationem ostendant. De interna vero actuum et donorum natura ibi nihil asseritur. (’) Lev. 24, 5 ss. (’) Lev. 16, 6 ss. (3) Gen. 14, 18ss. (4) Quomodo etiam in istis sacrificiis immolationem vere factam esse defendant, videsis Franzelin, I. c. 295; Stentrup, 1. c. 231 sq. J)e distinctione oblatorum secundum Αςυ natem ;23 externum intrinsecus et essentialiter ab oblatis differt Haec enim moraliter integra manent, licet aliquando in Deo colendo physice destruantur, uti dictum est. Nam in iis esse materiale in se intenditur, et in se ad Deum colendum extrinsecus ap­ plicatur, quoniam finis operis materialis ad effectum ducitur ut per eum finis Deum colentis extrinsecus obtineatur. Itaque ipsum esse materiale eorum medium est quo Deus coliturVirtus religionis opus materiale imperat, ut per hoc actus cultus spiritualis exprimatur et ostendatur. Hanc internam differentiam qua sacrificium externum spe­ cifice ab oblatione distinguitur, supra ad brevem formulam reduxi, ut hanc rem et signum indirectum, illud so­ lum signum directum divini cultus esse dicerem. 5. Si denique quaeritur quid causaliter actum sacrificalem ab actu oblationis distinguat, hoc evidenter penes voluntatem agentis est, qui, supposita materia idonea, eandem rem sen­ sibilem vel ad sacrificium, vel ad simplicem oblationem appli­ care potest. Ita facile intellegitur quomodo incensum crema­ tum in ritu mosaico sacrificium fuerit, in christiano vero sim­ plex oblatio sit. Ipsius hominis est determinare utrum inter­ num actum reverentiae Dei extrinsecus mediate per rem et actum materiales, an immediate in signis rei et actus mate­ rialium ostendere velit Hanc libertatem naturalem hominis per auctoritatem divinam aliquando restringi posse, per se intellegitur. Ideo postquam in ss· Eucharistia Dominus divi­ nissimum sacrificium instituit, sacrificia materialia hodie com­ muniter illicita esse putantur. Immo S. Thomas thesim gene­ ralem defendit, circumcidi et alias caeremonias — mosaicas, ad quas etiam sacrificia pertinent. — observare post passionem Christi peccatum mortale esse, quoniam, cum illa in se protestationes fidei in Christum ven­ turum fuerint, postquam Dominus venit, eorum observatio quasi fidei negationem importet i1). Verumtamen etiam post passionem Salvatoris Apostoli legem caeremonialem obser­ varunt, et sacrificia materialia in templo obtulerunt (* \ Hoc (’) 3*. th., 1, II, 103, 4. (·) Aci. 2, 46 ; 3, 1 ss ; 5, 13 ; 11, 8 ; 16, 3 ; 18, 18; 21, 21 ss. Γ7 124 Klein factum iam S. Hieronymi et S. Augustini ingenia torque­ bat (’). Sed de eo hic agendum non est. Quod mihi in animo erat, ostendisse videor. S. Thomani inter sacrificia et oblata distinctionem essentialem statuere, atque ipsum actum sacrificalem externum in se spiritualem iudicare; quapropter veritati historicae non congruere quod recentiores theologi suas opiniones cum eius auctoritate tueri conentur. P. Damiaxls Klein, () 1< M. (’) VideS. Augustini. Epistolam adS. Hieronymum, Aligne, PL. 41, 282. QUID DOCEAT S. SCRIPTURA utriusque Testamenti de indole historica narrationis de paradiso et lapsu, Gen. 2-3. Hisce praesertim temporibus permulta quae indolem hi­ storicam libri Genesis et imprimis priorum capitum respiciunt tum in commentariis libri Genesis tum in inquisitionibus specia­ libus ab adversariis et defensoribus indolis historicae eiusdem libri conscripta sunt, ita ut primo aspectu superfluum videretur rem denuo quovis modo tractandam suscipere. Auctores com­ plures (*), qui praesertim de 2. et 3. cap Genesis agunt, mul­ tum insistunt in iis, quae historia religionum comparativa docet, seu a. V. in iis narrationibus vel doctrinis similibus, quae apud alios populos hac de re inveniuntur. Alii (2) tractantes de in­ dole historica trium priorum capitum Genesis argumentum generatim ex indole et forma historica libri Genesis, ex pecu­ liari trium priorum capitum inter se et cum sequentibus ca­ pitibus nexu, ex multiplici testimonio Scripturarum tum Ve­ teris tum Novi Testamenti, ex unanimi fere sanctorum Patrum sententia ac traditional! sensu, quem ab israelitico etiam po­ pulo transmissum semper tenuit Ecclesia, desumunt. Ipsa Pont. (’) V. g. inter catholicos: Joseph Feldmann, Paradies und Shndenfdd (Alttestam. Abhandlungen, herausgegeben von Joh. Nikel. 4. Band). Munster i. W. 1913. — Joh. Nikel, Dcr geschichtliche Charakter z>on Gen. 1-3 (iiAde­ nauer 5/tidien, III, 1-75), Wien 1909. — K. Fruhstorfer, Die Paradieses-Sindt. Linz a. D. 1929. (’) L. Méchineau S. J., L’historicité des trois premiers chapitres de Ï& Genèse, Rome 1910. — Giov. Giac. Cereseto, Storicitd dei primi tre cap: deiid Genesi, Genova 1914. — M. Sales Ο. P., La Sacra Bibbia. I! Vecchio Testa­ mento, vol. I. Genesi-Esodo-Levitico, Torino 1919, 57-59. — A. Bea S. J.. De Pentateucho * (Institutiones bibit eae, II. 1), Romae 1933, 160· 167.