DOCTORIS IRREFRAGABILIS ALEXANDRI DE HALES ORDINIS MINORUM SUMMA THEOLOGICA SEU SIC AB ORIGINE DICTA “SUMMA FRATRIS ALEXANDRI” IUSSU ET AUCTORITATE Rmi P. PACIFICI M. PERANTONI TOTIUS ORDINIS FRATRUM MINORUM MINISTRI GENERALIS STUDIO ET CURA PP. COLLEGII S. BONAVENTURAE AD FIDEM CODICUM EDITA TOMUS IV. LIBER TERTIUS. (TEXTUS) AD CLARAS AQUAS (QUARACCHI) PROPE FLORENTIAM EX TYPOGRAPHIA COLLEGII S. BONAVENTURAE MCMXLVIIl 438 OE PRIMO PRAECEPTO. PARS II. INQ. III. TRACT. II. SECT. I. QUAEST. I. TIT. II. - 286. 5. Item, in primo * praecepto secundae tabulae ; differentias °: affirmativum, negativum, indicat». ponitur promissio, cum praecipitur de honore pa­ vum, imperativum. Ex illa parte qua est pronitas tris * ‘at sis longaevus super terram ’. Quaeritur ad omittendum, est affirmativum; ex illa parteqea ergo * unde hoc. est pronitas ad committendum malum, venit nep. 6. Item, quaedam praecepta dicunture indica­ tivum : prohibitio enim est contra commissionem. tive, quaedam imperative. Praecepta affirmativa Et hoc patet in mandatis ordinantibus ad Deos dicuntur imperative; unde in * tertio mandato pri­ et ad proximum: ubi enim est pronitas ad eoo* mittendum malum contra Deum per contemptui, mae tabulae dicit2 ‘memento ' etc., et ♦ similiter in primo secundae3 ‘honora patrem ’ etc.4 Negativa occurrit Lex negative; ubi vero est pronitas m autem dicuntur indicative. Quaeritur unde hoc. omittendum bonum, quod ordinat ad Deum.oc· 7. Item, in aliquibus est prohibitio actus et af­ currit Lex affirmative. Similiter est in mandatis fectus sive voluntatis, in aliquibus non, dico se­ ordinantibus ad proximum : ubi est omissio, est cundum formam et modum tradendi praecepta. affirmativum; contra commissionem, negativum. Et quia commissio videtur damnabilis, sed nce Quaeritur ergo unde hoc. omissio, populo durae cervicis, sicut erant ludaei, Solutio: Dicendum quod Decalogus habet com­ parationem ad legem fomitis coercendam et re­ ideo in mandatis quae sunt contra bonum omitprimendam, et penes istam comparationem acci­ tendum’ ponit imperativum, ut ostendat quod pitur modus tradendi praecepta Decalogi, sicut damnabile est omittere bonum et quod ex debito dictum est4; a lege enim * fomitis pronitas est, tenemur ad non omittendumc. ad quam coercendam datur Lex. Haec autem Tertia vero pronitas est ex consuetudine vel pronitas triplex est ex fomite: una est ex de­ convictu J, et ex hac pronitate est additio com­ minationis, rationis, promissionis ad mandati fectu naturae, alia est ex corruptione naturae, Haec e autem pronitas quadruplex erat in ludaeis. tertia est * ex consuetudine. Haec enim triplex pronitas ad malum est ex fomite, quia fervor con­ Erant enim ex consuetudine proni ad errorem et cupiscentiae fomitis provenit4 vel ex pronitate idololatriam, secundum quod habetur Osee 2,8: Argentum multiplicavi eis et aurum, quae feetinflicta, sicut est illa quae est * ex defectu na­ turae; vel ex pronitate contracta, quae scilicet runt Baal. Item, erant proni ad contemptum est ex corruptione naturae; vel ex acquisita4, Dei, secundum quod·4 habetur Isai. 1,2: Filias enutrivi et exaltavi, ipsi autem spreverunt met. quae scilicet est® ex consuetudine. Item, erant proni ad oblivionem Dei, secundum Prima pronitas respicit necessaria: unde ab illa pronitate est appetitus inordinatus necessarii ad multiplicationem naturae'’ et ad sustentationem. Haec autem pronitas facit modum differentem se­ quod Λ habetur Deuter. 32,18: Oblitus est Domini est contra contemptum ; contemptus auDei per comminationem coercetur, ideo “ illi fidito additur comminatio. Tertium vero manjjfjm est contra Dei oblivionem; contra vero oblidebet homo excitari ratione, et ideo Λ mandato additur ratio; hac de causa dicit tfixntQ ’, quasi dicat * habeas in memoria nec trills hoc oblivioni ’ etc. Et haec pertinent ad | t ■ i · | | i ’ I , QUAESTIO II. DE SINGULIS PRAECEPTIS DECALOGI. 1 TITULUS I. | i DE PRIMO PRAECEPTO. JlMaostquam inquisitum‘ est de Decalogo in generali, restat nunc inquirere1 in | i&p speciali de quolibet praecepto Decalogi. Ut autem planior sit inquisitio, quae^(jXrendum est: | ’ | Primo, de adoratione44 Dei ; secundoA, de adoratione Christi ; tertio, de adoratione creaturae. i i I | i 1 Creatoris sui. Item, erant proni ad avaritiam: SæSirca adorationem Dei quaeruntur plura. cundum affectum et actum: unde secundum hanc est differens prohibitio affectus et actus, et hoc ritiam suam, quia fecerant traditionem1 ne filii ( est quia natura propter defectum suum et mise­ riam vitae habet compulsionem0 ad supplendum suum defectum et quoad multiplicationem et su­ succurrerent parentibus nec eos honorificarent mu­ neribus nec sustentarent, ad quod inducebat * eos avaritia; unde dicitur' ibi: Munus quodeumqueal I | stentationem; et quia mirabilis est appetitus et inclinatio naturae ad ista, ideo pronitas ista fa­ consuetudine vel convictu. In illo mandato, quod rae respicit praeter necessarium vel superfluum p; unde ab ista pronitate est appetitus inordinatus renter, quia movetur affectus timore vel amore; comminatio ergo m est ad movendum affectum ti­ praeter necessarium vel superfluum, et ex hoc est more, natura prona ad committendum malum et omit­ tendum bonum. Et ideo pronitas ista facit diffe­ amore; et quia primum mandatum primae ta­ bulae erat contra errorem, ideo addidit " ei illa tria. Secundum vero mandatum, scilicet ‘non modum in praeceptis secundum istas Pri,no» dicatur adoratio Dei; secundo, quae * sit ratio divinae adorationis; tertio, de unitate et differentia divinae adorationis . * MEMBRUM I. ex me etc. Ad ista ergo quatuor proni erant ex est contra errorem, addidit tria, scilicet rationem ad movendum intellectum, comminationem et promissionem ad movendum affectum, sed diffe­ rentem DE ADORATIONE DEI. | I cit quod in quibusdam prohibetur affectus et DISTINCTIO 1. ' Matth. 15,5 habetur quod ipsi transgressi sunt mandatum Dei de honore patris et matris per ava- actus. Pronitas autem contracta ex corruptione natu­ promissio est ad Deum. Pronitas autem ad avaritiam erat respectu proximi sive contra proximum', et ideo manda­ tum contra avaritiam est de secunda tabula, sci­ licet primum ‘honora’ etc.; contra vero * avari­ tiam tollendam nihil plus valet quam promissio, et ideo illi mandato * honora patrem ’ etc. addi­ tur promissio. Per hoc patet solutio omnium obtectorum. Quid dicatur adoratio Dei. Brttem, cum quaeritur quid dicatur divina adoPrimo, an dicatur adoratio movendum affectum secundo, an dicatur univoce adoratio quae est latriae et duliae; ratio', quaeruntur tria: univoce de latria tertio, an dicat adoratio actum interiorem vel exteriorem. et idololatria; 2S7 CAPUT 1. AN ADORATIO UNIVOCE DICATUR DE LATRIA ET IDOLOLATRIA. « LRT ο· » V om. ‘ S *dd. quedam * V om. · FLT om / SV om. » V om. * SV om · SV continpt. »V talicet ta pro i. t. I. q. e. * V exquieita pro e. a. ■ V om. ’ F om. » R compassionem. r L vacat ». s.; R et pro vel. • S om. ’ T omittendam, R om. malam. · T add. bonum. 4 V victu. · F que. ! L om. » S om. ‘ V om. · R antrt dictionem: CLRST /ecerant pro fecerunt. * SV inducebant. ' ita F, alii dicit. ■ S om. ■ CFT addit, R additur; T non pro lite. CL om. ei; T tria pro ei 1 Exod. 20, 12. 2 Exod. 20, 8. 3 Exod. 20, 12. 4 Cf. supra, p 431bsq., in Solutione et ad 8. aiantum ad primum ostenditur quod adoratio L dicatur univoce de latria et idololatria. I I I I •L e Deo; T contra vero oblivionem Deo. niin · S ordinatione, quod V corr 'f isctu. Ad quod sic: 1. Appetitus beatitudinis, cum * est secundum veritatem directus · et cum per » T om. c. »·. o. · F om. .* c. p. * It * SV, alii om. * S add. vero · L quid. ‘ S om. tertio. . adorationis. · V ’· F onit Cap. 4 (PL 64, 1254). 2 Psalm. 65, 4. 3 InterIin., In h. I., ap. Lyran. cunt latriam, ad exhibendum Deo servitium de­ bitum. Sicr ergo est adoratio istius virtutis, sci­ licet latriae, per imperium; aliarum vero virtutum per exeeutionem vel exhibitionem quae sunt fides, spes etc.; illorum actuum, qui sunt thurificatio et huiusmodi, materialiter; ipsius vero caritatis per informationem, quia caritas informat * omnes alias virtutes et omnia opera. Dicendum ergo simpliciter quod adoratio est ratione maie­ statis, quia maiestas dicitur respectu maioris et superioris status, quod semper respicit adoratio. Et sicut ratio maiestatis plus se tenet ex parte potestatis quam veritatis vel bonitatis, sic magis ratione potestatis debetur Deo adoratio quam ve­ ritatis vel bonitatis, cum ratione maiestatis de­ beatur servitus illa. * T om. e. r. · S om. / R om. » R om. * V add. mg. tftrna. " S om. " S add. autem. · F (corr.) quarum pro p. q. » R om. 4 Psalm. 95, 8. 5 Lombardi, in h. 1. (PL 191, 882). 6 Cf. De Trinit., VII, n. 4 (PL 10, 202). ‘ LT add. «m « V prcpttr I ! I , I | 1 DE PRIMO PRAECEPTO. U5 . oblecta): I. 1-2. Ad illud quod obicl- bonitati *. Unde tide * aliquando adorat, ι·« *όLuod ‘circumscripta bonitate, potestas dege- I licet per intuitum in ipsam veritatem exMbetar ^(•tte., dicendum quod potestas, cui debetur Deo cultu *; *imiliter et carit» *; ta®en' carit» ^tio.cst potestas in summo; potestas autem i magi * movet ad adorationem4, qota qma movet movet «kat mart 4 degencrat dc,ici* a potestate in summo, et I informans, et hoc est quia movet ad boam·: ζter hoc de hac potestate non procedit bene I bonum enim est obtectum caritati·. Uade sicut Unde potestas, quae" comprehendit in se ratio boni informat et movet' per uriorma^&em adorationis, non est degenerans aliquo omnem appetitum, quia non appetitur verum nm * do «* ide0 habct ’n se ralionern adorationis, quia bonum, similiter arduum et gorlosnm apjjic est potestas divina. I petitur quia bonum, sic caritas moret at adti(’l illud quod obicitur quod fide adora- I bitionem adorationi * per farioraatioeea *, tames dicendum quod “ quaelibet virtus in actu , quaelibet habet suam propriam rationem; ipsa habet movere alias et excitare, et hoc est vero latria movet sicut imperans, quae resprest tef connexionem ipsarum ad invicem. Unde ipsam maiestatem proprie, quia respicit maiorem "ix excitat alias ad reverentiam ipsius veritatis, statum. ..c vero alias movet et excitat ad amorem : Patet per hoc notifkatio eorum quae t&cxsstar. MEMBRUM 111 De unitate et differentia adorationis. Primo ergo quaeritur de unitate; secundo, quaeritur de differentia. Insequenter quaerendum est de unitate et · • differentia adorationis. | 291 CAPUT I. DE UNITATE ADORATIONIS. Auantum ad primum quaeritur I. utrum sit una I vel Deo ratione dignitatis excellentis; ergo tri­ Q adoratio trium personarum Trinitatis, qua sci­ plex debetur adoratio Trinitati, non una, ut in licet adoratur Pater et Filius et Spiritus Sanctus, una adoretur Pater ratione dignitatis qua es in alia' et alia. Pater, in alia Filius ratione dignitatis qua es Filius, in tertia Spiritus Sanctus rabone digni­ tatis qua est Spiritus Sanctus. Ad oppositum : a. Adorare respicit ülnd q»od Ad quod sic obicitur: 1. Adoratio est trium personarum; sed secundum TrinitatemΛ perso­ narum tria * praecepta distinguuntur ordinantia est commune tribus personis; ergo noa es aha et alia adoratio trium personarum. — Maior ad Deum': primum pertinet ad Patrem, secun­ dum ad Filium, tertium ad Spiritum Sanctum, sicut superius dictum est ·. Cum ergo illa tria * patet, quia adoratio respidt maiesutea. cuae eadem est et communis tribus personis et roe alia et alia; ergo nec erit differens aderat», praecepta pertineant ad honorem et reverentiam Trinitatis,sicut vult Augustinus2, et sunt tria, cum ratione illius debeatur. b. Item, amor et adoratio debetur Trintoti; ergo tres adorationes. 2. Item, alius est honor et alia ratio debiti in sed amor debetur ratione bonitatis., et ■, quia oa quolibet praecepto ordinante ad Deum ; ergo alia est bonitas in tribus personis et noa alia et alia et alia adoratio. i Item, in Patre est ideo uno amore amamus bonitatem fc ilhs; ado­ dignitas quae soli Patri convenit; in qua est Pater, Filio est ratio autem debetur Trinitati ratione Màes&itis; dignitas cum ergo similiter eadem sit maiestas in tribes qua est Filius, quae soli Filio convenit; et simi­ liter est in Spiritu Sancto. Triplex ergo est1 di- personis, quae est ratio adorationis, ergo unr­ est debitum adorationis, et ita una adoratione* ?nitas personalis ; sed adoratio debetur Trinitati adorantur tres personae. pL,0·· ‘Tom· *LRTcuni. < C orationem. · S om. ». m. * S om. - V om. « F om ». rt. . F ideo una pro t. g a. 1 Cf. supra, pag. 424, sub n. 2. | j F em. ’C * * FLRT trte *. ' F tete * 2 QWs/. in HcptaL, 11, q. 71 (PL 34, 621). 446 DE PRIMO PRAECEPTO. PARS II. 1NQ. IU. TRACT. II. SECT. I. QUAEST. II. TIT. I. - 291. c. Si dicatur quod Patri debetur adoratio ratione generationis, quae active est in Patre, quia Pater est generans, in Filio autem est ge­ neratio passive, quia Filius dicitur genitus, ct ratione huius debetur ei adoratio ·, et ideo non est eadem adoratio sicut nec eadem generatio * vel eodem modo - contra: Pater potest ge­ nerare Filium et Filius potest generari a Patre; aut ergo eadem potentia aut alia. Sic eadem, sed adoratio sequitur potentiam, quia ratione potentiae debetur Deo adoratio; si ergo eadem est potestas * essentialis generationis activae et passivae, licet differant' secundum rationem intelligendi vel modum, ergo et eadem adoratio debita Patri et Filio et pari ratione Spiritui Sancto, qui procedit ab iis. Si dicatur quod sit alia et alia huiusmodi potentia, ergo poneretur iam in Deo diversitas potentiarum, quod est inconveniens, quia ex hoc sequeretur diversitas essentiarum. d. Item, quidquid convenit Deo secundum causalitatem respectu creaturae, convenit tofi Trini­ tati, et sicut indivisa sunt opera Trinitatis, sic indivisa causalitas, sic etiam unum et indivisum est illud quod debetur ratione causalitatis. Si ergo creatura, eo quod creatura, debet Dominum adorare, venerari et amare bonitatem divinam, ergo ex parte causalitatis est debitum adoratio­ nis; ergo adoratio convenit Deo rationef secun­ dum causalitatem respectu creaturae. Si ergo haec causalitas eadem, ergo et * una et eadem adoratio. e. Item, Hilarius, in libro De Trinitate': • Honor geniti est in A honore gignentis et e con­ verso », quia demus quod non sit Filius in Tri­ nitate, iam non est generans; ergo relata' sunt generans, genitum et procedens pari ratione. Sicut * ergo circumincedunt se relativa et unum in alio intelligitur nec unum ab alio per intel­ lectum potest separari, similiter non erit sepa­ rare honorem sequentem ad proprietatem qua Pater ut Pater et ad proprietatem qua Filius ut Filius' adoratur, immo unus in alio intelligi­ tur; ergo una est semper adoratiom, sive com­ prehendat intellectus essentiam " sive personam, tamen una adoratio, quia una est maiestas, I aequalitas in tribus. Et ideo dicitur in loan. 5,$ I quod qui non honorificat Filium, non honorificet I Patrem, qui misit illum, per hoc ostendens quod honor Patris est ex honore Filii et e converso. Εζ I licet sit ibi discretio a proprietatum, tamen ilhe I proprietates invicem sunt et ad invicem relatae. I Unde dicit Dominus in Evangelio, loan. 14, ■ Philippe, qui videt me, videtb et Patrem meum. ' Ideo' qui intelligit Filium ut Filium necessetst 1 quod intelligat Patrem. Et sic respiciendo discre­ tionem trium personarum, unus et idem honor et eadem adoratio debetur toti Trinitati; simi­ liter respiciendo essentiam, unus et idem honor numero debetur ei et eadem d adoratio. [Ad oblecta]: 1. Ad illud quod primo'obicitur quod si eadem est adoratio, unde ergo ‘di­ stinguuntur tria praecepta ordinantia ad Deum’·' quae sunt de adoratione? dicendum quod illa distinctio praeceptorum non est ratione distinc­ tionis Trinitatis * nec adorationis eiusdem, sed‘ ratione distinctionis debitorum, quae imprimuntur rationali creaturae ex ratione causali, quia scilicet a Deo creata 1 est. Pendet enim a Deo sicut a suo principio et pendet ab eo sicut a suo con­ servante, item pendet ad eum sicut ad suum finem. Unde triplex est * dependentia ex parte creaturae quae dependet, non ex' parte eius a quo dependet, immo una causa est, et secun­ dum hoc est distinctio praeceptorum et non est alia et alia m adoratio in illis praeceptis, sed ea­ dem ibi praecipitur, tamen debitum triplicis ado­ rationis ibi ostenditur. — Aliter potest dici, ut di- tn est , numeratur, ideo ct praeceptum; ado- I [Solutio]: 1. Sed dicendum * quod non est ’n lavicem et unum sunt nec est eas aliquo perfectio non dicunt actum, sed statum actus, et jo separare etiam per intellectum: unde est . ideo penes illa non0 est distinctio,immopenesde- . in honore et dignitas in dignitate, quia bita reverentiae vel honoris latriae, sicut visum est picent accipit eas intellectus. Propterea' ergo, i supra5. Potest tamen dici, secundum iam dicta *, .j invicem sunt et unum sunt f, ideo una est | quod aliter distinguuntur, ut dicatur quod in primo ntio et communis quae respicit illas. praecepto praecipitur latria quantum adp adoraI tionem, in secundo quantum ad laudem, in tertio II. 1. luxta hoc nota de opinione * quorum- quantum ad gratiarum actionem. Et hoc est quia primum praeceptum respicit rationem dignitatis μπ), qui dixerunt quod in primo praecepto ',jecipitur latria, in secundo perseverantia latriae, excellentis, respectu cuius dicitur adorabo; in secundo autem praecipitur assumptio nominis tertio perfectio latriae h, et secundum hoc distin­ Dei directa, haec autem est cum laude; in tertio, ent tria praecepta ordinantia ad Deum ‘, quia peuter. 5,6 dicit Glossa2 de primo praecepto ΐ quod est de requie in sabbato, praecipitur sanc_od « idololatriam prohibet»; ergo per oppositum | tificatio sive’ vacatio Deo, et sic gratiarum actio Recipit latriam. Similiter in secundo, cum dicit .......... - acceptorumrT ,a c-s-u. — ratione -· donorum Spiritu c Sancto. 2. Ad secundum dicendum, quod aer et ignis ‘Ut assumes nomen k Dei tui in vanum ’, prae­ ibi comprehenduntur sub caelo, quia caelum vo­ it perseverantiam latriae, quia qui recedit a catur omnis natura sursum continens alia. Unde, Λ assumit nomen Dei in vanum. In tertio super Gen., distinguuntur a Sanctis1 septem caeli, -indato determinatur hora sive dies adorationis etvacationis Deo; ergo praecipitur ibi perfectio I scilicet * aëreum, Olympicum etc., ita quod aer iitriae.Et dicit etiam Glossa3: « Omnia sancte et ignis ibi vocantur caeli, et sic sumitur in faciendo, a strepitu vitiorum' cessando»; ecce > Psalmo8, cum dicitur: Volucres caeli. Natura vero ^rfectio. deorsum dicitur terra et aqua, et ita secundum 1 luxta hoc etiam quaeritur: cum prohibeatm in j modum Sacrae Scripturae comprehenduntur illa primo mandato ne fiant ttc in terra nec in aqua, similitudines in caelo sub caelo, et ideo tria nominat in quibus prohibet quare similiter " non | fieri similitudines, in quibus omnia comprehendit catur quod in primo praecepto praecipitur ado­ CAPUT II. ratio, in secundo laus, in tertio gratiarum actio, quia potestati debetur adoratio, ad quodn per­ DE DIFFERENTIA ADORATIONIS. tinet primum praeceptum; veritati autem0, quae facit notitiam, debetur laus; secundum autem mandatum pertinet ad veritatem, et ideo dicit4: Non assumes nomen Dei tui in vanum, quasi dicat 'sed assumes debite ad laudem’; ipsip au­ tem bonitati, ad quam pertinet tertium mandatum, lonsequenter quaeritur de differentia adora- I ARTICULUS I. et maxime secundum quod una est ab alia, quia debetur gratiarum fundit se et dona sua. sunt alia Quantum ad primum sic quaeritur utrum una adoratio trium personarum in Trinitate, qua ado­ praecepta, ergo alia adoratio’, dicendum1 quod ratur Pater", Filius et Spiritus Sanctus, sicut una est maiestas2. Unde Gen. 18,3 habetur quod adoratione vel differenti secundum rem' adoratur Deus. principium, quae non numeratur, et ideo una est, 2. Et’ quod adoratio respicit actio, quia bonitas ipsa dif­ obicitur ipsam ‘ haecr divinam causam sive • F om. · V nec. * C om., LR non, T ut. * L potentia. · SV differat. ! T delev. * S om. » F om. * L nlettK. Fil. ' L om. a. F. · T semper adoratur pro e s. a. « T tntelllgentiam pro i. e. » LRT add. et; CF om. et. • F distinctio. » C om. m. r.; SV om. meum. · F add. quia. 4 F add. est. · F om. / F dominum. » C om. ‘ L dt. RT tanta. ‘ L om. ‘Va. ■ C om. e. a. · F quam. » F om. r F ipsius. « S om. ’ F quod, S add, autem. · S add. est 3 Glossa ordln., In h. I. (PL 113, 125). 4 Exod. 20, 7. Et hoc dupliciter: absolute et in compara­ tione. / tionis. sic se habent secundum relationem. Solutio: Dicendum quod simpliciter una est 1 Cf. lib. XII, n. 7 (PL 10, 437 sq.). 2 Cf. supra, p. 444b, In Solulione. 447 tres vidit et unum adnravil3 ιι ’ / Γ resPc^4,s 4,,c bene notatur per i prohibet fieri similitudines in aire et igne, cum Abraham « tres t vidit ct unum adoravit ». Unde, ÇpOSiHonem hanc ad ex qua componitur0; aer et ignis coroora sint et coroora in eis sint retio et numerus trium personarum, e, Receptum respicit 5 debitum, quod quia, ut et possint figurari ibi similitudini. licet sit discretio 292 De differentia adorationis absolute. •F tai tnlm componitur adoratio pro q. c. » L om. :'«e;CLRT add. et; S ergo pro Ideo. « FV oppositione. ^fnUbrt. · T trgo. » F om. r FL om. « F et. 1 Cl. hic, ad I. 2 Interlin., in h. L, ap. Lyran. 1 Inltrlin., in Dcuter. 5, 12, ap. Lyran. 4 His respondetur ad opinionem supra, sub n. 1 lilia. Ad quod sic: 1. Psalmus9: In ecclesiiss benedi­ cite Deo Domino de fontibus Israel, Glossa10: « Deo, cui debetur latria; Domino, cui debetur ' R quod. * R om. · T propter hoc, f1 * FR om. I. t. p. t, 1 S om. a. D. ‘ R om. ’ C om. · S om. ' F rationem, · V anjeth. hi CSV. 5 Cf. supra, p. 446b, ad 1. 6 Loc. dt 1 Damascen., De fide orthod., U, c. 6 (Pû 94. SS3). 8 Psalm. 8, 8. Lombardi, in h. 1. (PL 191, 615\ 9wPsalm. 67 , 27. 1 b. Item, latria dicit debitum immensi honoris, quia dicit debitum honoris ratione summae maiestatis; dulia dicit debitum honoris mensurati, PARS II. INQ. »1. TRACT. I!. SECT. I. QUAEST. II. TIT. I. - 292. 448 quia ratione alicuius mensurati et liniti; unde sancto debetur summus Deoinautem debetur latria, quia Deus diciturhonor, Dominus qua^ dulia ». Si ergo dulia et latria dicunt differentiam nulli omnem modum debetur immense tum ad regimen ° eius dependet creatura et coq. adorationis secundum rem, ergo differens est ado­ secundum c. Item eet , dulia dicunt ergo semperetper ei latria debetur latria,differentia® ct ita sem servatur regitur ipsum; ergo eadem ado.­ ratio: una, qua adoratur ut Deus; alia, qua ado­ honor; gradus; sed dulia per unus honor * inferiorem una differentia ratio debetur ei sive indicit quantum Deus gradum,latria et inhonoris. quantum ratur ut Dominus. non debetur aliquis gra­ Dominus, etDeo non autem differens. 2. Item, Psalm.1 : Domine, Deus meus, in te superiorem; speravi, Glossa 2: « Domine omnium per poten­ dus inferior honoris, immo supremus, quia non tiam, cui debetur dulia; Deus omnium per crea­ est dicere quod in eo a sit diminutio honoris rationem, cui debetur latria ». Ergo differens est a tione alicuius; ergo semper, in quantum Deus eius adoratio secundum rem: una, qua adoratur et Dominus et Creator et huiusmodi, debetur ei ut Deus; alia, qua ut Dominus. una differentia honoris, quae est latria. 3. Item, dulia diciturb reverentia quae debetur d. Item, Augustinus', in libro De vera rtcreaturae, latria dicitur reverentia quae debetur' ligione3, dicit quod vera religione/ colitur Deus aeterno; sed quaedam dicuntur de Deo ab ae­ ut principium universitatis * et Dominus. Et * vera terno, quaedam ex tempore, ut Dominus, Crea­ religione * ’ dicitur per oppositum ad idololatriam. tor etc., et debetur ei honor ratione utriusque; Ergo, cum latria sit ille honor qui opponitur ido­ ergo debetur ei latria ratione eius quod de ipso lolatriae, ergo latria ei debetur in quantum est' dicitur ab aeterno, et dulia ratione eius quod Deus et Dominus, et sic quantum ad omnia dicitur de ipso ex tempore, quia latria semperd semper una adoratione adoratur. respicit quod aeternum est, dulia illud quod tem­ Solutio: 1. Dicendum, sicut dictum est su­ porale est et creatum; ergo differens honor de­ pra, secundum * Augustinum4, super illud betur Deo, unus latria, alter dulia. Matth. 4,10: Dominum Deum tuum adorabis etc.: 4. Item, Deus se habet ad creaturas ut Deus Servitus duobus modis ac diversa ' significatione et ut Dominus, et est separare has rationes per solet appellari. Dicitur enim latria, dicitur et dulia; intellectum, quia, in quantum Deus, creat, in sed dulia intelligitur servitusm communis, hoc quantum Dominus, gubernat. Si ergo compre­ hensionem sequitur honor, differens reverentia ei est sive Deo sive homini sive cuilibet rerum na­ exhibetur in quantum Deus ' et in quantum Do­ turae exhibita, a qua etiam servitus, id est graece nomen accipit; latria autem appellatur minus 4 5. Item, Deus se habet ad creaturam ut Creator servitus illa quae sola divinitatis cultui debita’ et *causa , et quantum ad hoc videtur ipsius ad nec ulli est participanda ° creaturae: unde idolo­ creaturam disparitas in natura; item se habet ut latrae nuncupantur. Notandum ergo quod significatio duliae plu­ , *Dominus et sic disparitas in conditione, quia talis est domini ad servum. Si ergo alia est ratio ribus modis accipitur. Uno modo dicitur'’ com­ disparitatis naturae et1 conditionis, et hoc com­ muniter ad quemcumque honorem debitum, vel prehenditur, et comprehensionem sequitur honor, Deo vel creaturae, et sic accipit Augustinus ergo alius honor ei debetur in quantum Creator duliam in praedicta auctoritate. Secundo modo vel causa *et in quantum Dominus; ergo ut dicitur proprie, et sic dulia est cultus vel honor prius. qui exhibetur creaturae. Tertio modo dicitur dulia 6. Item, Malach. 1,6: Si ego Pater, ubi est antonomastice, haec est dulia dignior, quae est honor meus? Et1 si ego Dominus, ubi est timor DE PRIMO PRAECEPTO. scilicet humanitas. Et quantum ad naturam crea­ tam Dominus est; secundum vero' naturam in'pietate a Verbo Del assumpta adoratur a no- creatam Deus est et Creator, quae natura deitas non Illa adoratione quae latria est, quae soli dicitur. Quia ergo latria proprie debetur Creatori Vitori debetur, sed illa quae dulia dignior est», et soli, et dulia proprie creaturae *, ideo Deo jujrto modo dicitur dulia secundum analogiam, debetur latria, Domino dulia. “ 5ic dicitur nomine extenso, et sic dulia est 2. Quod ergo obicitur quod ‘differens petentia debita soli Deo; tamen ratione illius honor debetur Deo’, dicendum' quod non, sed pultatis In cuius participatione est creatura, et differens est debitum honoris ex parte creaturae intelligitur illud: «Deo, cui debetur latria; ad Deum, et penes illa duo debita sumitur ** la­ pjinino, cui * debetur dulia ». tria et dulia; sed" quantum ad illum qui hono­ putidum ergo quod multipliciter exponitur ratur, idem est et unus honor, non differens. Et jjj Glossa. Primo modo sic: « Deo, cui de- hoc est quia, quocumque modo adoretur Deus, ytur latria», id est, honor incommunicabilis', vel ° ut in se consideratusp vel ut causa vel ra.Ueaiadmodum Dei substantia et natura est in- I-tione dignitatis impartibilis vel partibilis *, sem- I meus? Ergo vult quod alia reverentia exhibenda sit ei in quantum Pater et in quantum Dominus. Ad oppositum : a. Rationalis creatura dependet a Deo quantum ad esse, quia'7’ exit ab ipso, et ^vnmunicabilis creaturae ; « Domino, cui debetur per est adoratio ratione eiusdem dignitatis, sci(julia», id est, honor communicabitis. Dominium licet' maiestatis; unde semper eadem dignitas, communicatur creaturae eo modo quo dici- | scilicet maiestas, adoratur; et etiam haec omnia 3js quod Deus potens est et facit creaturam po- | sunt una dignitas in Deo, quae adoratur, licet tentem; sapiens est, et facit creaturam d sapientem ; i differenter, in quantum sic vel sic. bonus est, et facit creaturam bonam, ita quod 3. Ad tertium quo dicitur quod ‘quaedam participat eius bonitatem. Et' secundum haec I dicuntur de Deo ex tempore,quaedam ab aejebetur ei honor qui descendit in communionem, 1 terno’, dicendum quod haec omnia sunt unum scilicet ratione dignitatum in quarum participa- | sive’ una dignitas in Deo, et ideo non faciunt t-one dicimus esse creaturam, et iste honor nodifferentiam honoris ex parte Dei, sed faciunt ninatur/ nomine communi, quod est dulia, prop- differentiam debiti ex parte creaturae. ter communionem; ratione vero dignitatis, in cuius 4-6. Ad quartum similiter dicendum quod participatione non est, honor singularis et dicitur ‘ Deus creat, Deus regit’ hoc facit differentiam delalria. Et sic intelligitur illud : * « Deo, cui de- biti ex parte creaturae, quia aliud accipit creabetur latria; Domino, cui debetur dulia», quia 1 tura ab eo quia creat, aliud, quia regit, et ideo ‘ ‘Dominus’ connotât effectum creaturae4. — Sedifferens est debitum, unus tamen honor ratione eundo modo exponitur illud, sumendo duliam horum, quia una dignitas; honor autem * numeproprie et antonomastice, quia in Christo est na- ratur per dignitatem cui exhibetur. — Et per hoc tura increata *, scilicet deitas, et natura creata, | patet responsio ad cuncta ’. Articulus II. • S om. * L add. quail: V qaa pro quae. * C om. creaturae... debetur; F om. reverentia. ·' V oui. · R om. / C om lita, Dtus.. Dominai. · V om. e. c. ‘ Ita FS (correcti), alii Deus. 1 V om. ‘ C add. non. 1 L om. "Ve/. · V debeatur. • LR regnum. ‘ T om. * T unde * S add. non. · R om. ! F om. d. q. v. r.; S om. dlctt. · T immensitatis. ‘ F rellgto. • V om. * S om. 1 V om. " C om. duobus... urvltus. · T est dedlta. · RT participandi. >· V om. • Psalm. 7, 1. 2 Lombardi, in h. I. (PL 191, 111). I 4 Cf. Quaest. in Heptat., I, q. 61 (PL 34, 564); supra, 3 Cap. 1 (PL 34, 121 sq.). | num. 288, in Solutione. 293 De differentia adorationis in comparatione. * Consequenter quaeritur de differentia adora- I dictat honorem in infinitum Domino exhiben­ I tionis divinae in comparatione quantum ad ae- dum; ergo aequali honore adoratur in quantum ; I qualitatem, an scilicet aequali adoratione adoretur Deus in quantum Deus11 et in quantum Do- I minus et huiusmodi. Deus et Dominus. b. Item, Dominus dicitur de Deo extempore; sed ex actu temporali non accrescit Deo honor quantum ad perfectionem esse et quantum ad conservationem esse, et ratione istorum debet Creatori suo honorem, qui dicitur latria. Si ergo secundum omnes istas conditiones Deo debe­ tur" latria, ergo Deo, in quantum est Dominus, ■449 *;perdulia· Glossa ’, super Psalmum2: Adorate ^llam pedum eius, dicens: « Caro Christi sine nec minoratur; ergo aequalis honor ei debetur Ad quod sic: a. Dionysius, in libro De divinis nominibus3, loquens de dominio Dei, dicit i in quantum Deus et Dominus et nonf minor nec quod « dominium est omnium bonorum plenissima maior. c. Item, creatiod est commendatio potentiae in­ perfectio et immutabilis firmitas ». Ergo dominium finitae, quia dicit exitum de non-esse in esse; • F idd. de qua loquitur. » F om. · C communicabitis. * F om. · F om. /V om. » F om. ‘LT iaertatare. qaod F «a. 1T puMfum uro ad pro a. ». * V add. et. 1 FRT add. est. " L sumuntur, quod F con. * LT sdheet. · T o·.; So·. * ’ R aulderatar. e Ita SV, alii imparticipabitls pro i. v. p. ; LT quia pro semper » F om. • S om. ; R om. nt«! 1 T *nsi ». * S tamen. · V omnia. • F o«. I. q. D. ‘R om. · R om.; F om. net... minor * S actio. ’Lombardi, in h. I. (PL 191, 895); cf. supra, p. 442, rola 1. Circa verba citata vid. S. Bonav., Ill Sent., d. 9, 11, q. 2, p. 200, nota 4. Summa Theologica — Tom. IV 2 Psalm. 98, 5. 3 Cap. 12, § 2 (PG 3, 4 CL Alex. Hal., Summa theol., 1, num. 373, od 1, et num. 375, sub Respondeo. 29 450 PARS 11. INQ. III. TRACT. 11. SECT. I. QUAEST. II. TIT. I. - 293. sed potentiae infinitae debetur honor infinitus; quia honor ° respondet dignitati, et eadem < * ergo ratione creationis debetur honor infinitus; ergo gnitas est qua accipio hoc et illud. * ratione dominii, quia ex quo Creator, et Do­ [Ad oblecta]: 1. Ad primam rationem i, minus. contrarium dicendum quod sicut in sole dup^ d. Item, in hoc quod est * Dominus ’ intelli- est actio, scilicet actio qua agit et actio gitur Deus, cum dicitur de Deo; ergo non minor efficit, et prima dicitur lucere, secunda i||a^ honor, sed aequalis debetur Domino et Deo. nare, sic in Deo est actio qua agit Deus, et Ad oppositum: I. Potentia in Deo est infinita, idem quod * sua essentia; et est actio quam actus autem finitus; honor autem * debetur Deo ficit in creatura. Actio ergo qua agit est Infi^ ratione actus et ratione potentiae. Si ergo actus et immutabilis' sicut sua essentia, licet <;·' finitus, sicute creatura, ergo et honor, rationed quam efficit sit finita, quia creaturae sunt finita/ ipsius debitus' finitus est; et, si potentia infi­ honor autem semper impenditur ratione actj. nita, ergo honor ratione potentiae infinitus; ergo quo agit, et ideo honor infinitus debetur ei q. non aequalis honor debetur Deo ratione actus tione actus4 et ratione potentiae. et potentiae suae. 2. Ad secundum' dicendum *quod,licetI . 2. Item, bonitas divina est infinita, tamen be­ neficia Dei finita sint, tamen dantur a bonitati neficia eius in creatura sunt finita; et/ ratione infinita; unde beneficium minimum quod utriusque debetur honor, et ex uno dulia, scilicet Deus, datur ex infinita bonitate. Debitum *aut ex beneficentia, ex alio e latria; ergo inaequalitas honoris ratione beneficii consequitur illud tt honoris. quanto datur, sicut patet in Luc. 21,2 de vetula, 3. Item, esse divinum consideratur ut in se, quae non posuit in gazophilaciumn\z\ duo mirnda, consideratur et ut in creatura; unde secundum hoc et tamen habuit maiorem remunerationem quas dicit T r i s m e g i s t u s1 quod « DeusΛ est sphaera qui plus posuerunt, quia ex maiori affectu dedit; i intelligibilis, cuius centrum est ubique, circum­ et sic est hic, et ideo honor infinitus debetur ra­ ferentia nusquam ». Divinum esse consideratum tione beneficii Dei, quia ex infinita bonitate datur, in se dicitur circumferentia quae nusquam est, 3. Ad tertium dicendum quod, secundus quia infinita et nullo modo habet finem ; in quan­ Dionysium2, duplex est cognitio de Deo. Una tum vero comparatur ad creaturam, dicitur cen­ est/ modo infinito per privationem aliarum crea­ trum metaphorice. Quae est ergo comparatio turarum; unde Psalmus3: Posuit tenebras latibu­ centri ad circumferentiam, eadem est divini esse lum suum. Et est cognitio de Deo *per positio­ ad semetipsum consideratum sic et sic; sed com­ nem modo finito h, sicut cognitio de Deo quod paratio centri ad circumferentiam est sicut finiti est potens et quod ' bonus et quod sapiens tt ad infinitum; ergo divinum esse, ut in se con­ quod ubique et quod causa est et huiusmodi, sideratum est infinitum, consideratum vero in sed tamen haec omnia unum et infinita sunt. creatura est' finitum; ergo, si *ratione utriusque Dicendum ergo quod divina substantia, secun­ debetur ei honor, debetur ei honor' finitus et dum quod causa est, finiens est, sed non finita, infinitus, etm ita inaequalis. quia finit creaturam, quia est causa contentiu Solutio: Dicendum quod aequalis honor sem­ eius et conservans ; unde Deus est Λ et fl, prin­ per Deo debetur ex parte dignitatis, quia semper cipium et finls\ sed non finitur ab ea. Unde, prout eadem est dignitas, ratione cuius adoratur; non comparatur causa prima ad creaturam, non li­ tamen semper aequale est debitum, quia iuxta nitur per eam sed finit eam; et ideo semper est sententiam" Evangelii, Matth. 25,15, cui plus com­ dignitas infinita, ratione cuius debetur honor/el mittitur, plus debet: unde uni dedit Dominus0 duo talenta, alii quinque, et plus debebat cui commiserat quinque quam cui unum erat com­ missum. Et sic ex parte commissi sive accepti non est aequale'’ debitum, tamen aequalis honor, ideo infinitus honor. Dicitur *autem esse ut cen­ trum prout consideratur in creatura, non quii finiatur in ea, sed quia ut in atomo et' ut mi­ nima apparet esse bonitas divina considerata ii creatura respectu eius quod in ipso consideratur. • V on. ratione... ratione. ‘ F add. Interi, qui. · T add. tt. Λ F om. actas... ratione. · F add. Interi, actui. /C iMW S creata pro creatura. · T alla. * F om. ' SV om. * L secandum rationem pro s. r.; R scilicet, T cum pro il. 1 IU SV, alii om. rf. e. h. ■ T om. · F om. · F om., V Deui S debetur pro debet r LR tnequale • ΐ om. q.h. » L asm. · T Incommutabilis. * S om. quo... actus. · T secundam i Ita SV. alll cum. » F om. prW «m... per » Ita SV, alll Infinito. 1 V om. * V add. Deus. » V est. i Uber 24 philosophorum, n. 2 (edit. Cl. Baeumker, in Festgabe zum 70. Geburtstag G. von Hertling, Freiburg i. B. 1913, p. 31); d. Alex. Hal., Summa theol., I, p. 18, nota 6. 2 De myst. theol., c. 1, § 2 (PG 3, 999). 3 Psalm. 17, 11. 4 Apoc. 1, 8. DE PRIMO PRAECEPTO. DISTINCTIO 11. 451 294 DE ADORATIONE CHRISTI. ÎKjmost haec quaeritur de adoratione Christi’. quaeritur utrum eadem adoratione adoretur Christus secundum diviniSjKSntatem et humanitatem. Ad quod sio: 1. Christus est Deus et homo; jjj ratione qua est Deus dignus est honore de»ito Creatori; in quantum vero0 est homo, digjjus est honore debito creaturae *; ergo, cum juratio debita Creatori sit latria, et debita crea­ re sit dulia, Christus adorandus est dulia et Utria; sed eae adorationes differunt; ergo diffe­ rti adoratione adorandus est Christus. Ad oppositum: a. Hieronymus2: «Non seorsum Verbum Christi adorandum est ». Seorjjin dicit ab humanitate'; ergo una adoratione idoratur in quantum Deus et in quantum 4 homo. quartam appono personam in * Trinitate, sed con­ fiteor personam unam Verbi et carnis eius ». lis verbis insinuari videtur ' Christi humanitatem cum Verbo una adoratione esse adorandam, at­ tendendo unitatem personae. Respiciendo autem diversitatem naturarum est differens adoratio, quiam ibi est natura divina, quae adoranda est latria; ibi etiam est humanitas: ex qua parte di­ stinguendum est", quia ipsa humanitas conside­ rari secundum se potest, in quantum est quae­ dam creatura tam sancta, tam pulcra, vel prout est0 divinitati coniuncta. Si consideretur secun­ dum se, dicendum quod ei debetur adoratio quae Π. Secundo iuxta hoc quaeritur an debeatur est dulia dignior, et secundum hoc super illud5: maior veneratio Filio Dei * incarnato quam ante Adorate scabellum pedum eius, dicit Glossa6: « Caro Christi sine impietate a Verbo Dei as­ tucarnationem. I.Hoc enim videtur per Philosophum3, sumpta adoratur a nobis; non illa, dico, adora­ quia plura bona sunt paucioribus bonis magis tione quae latria est, quae soli Creatori debetur, eligenda. Ergo plura venerabilia paucioribus sunt sed illa quae dulia dignior est ». Si autem consi­ □agis veneranda; igitur/, cum plura venera­ deratur prout est divinitati unita, secundum hoc bilia sint in Filio incarnato, scilicet divinitas fuerunt circa hoc opiniones7, quia quidam dixe­ et' humanitas et persona, quam in non-incar- runt quod debetur ei dulia hoc modo, sed di­ nato, relinquitur quod amplior debetur veneratio I gnissima. Alii autem dixerunt quod debetur ei latria, secundum Augustinum8, qui'’ super il­ incarnato. lud9: Non turbetur cor vestrum etc. ita’ dicit: Solutio: Dicendum quod in Christo est digni­ « Ego Dominicam carnem, immo perfectam in tas personae et diversitas naturarum, quia per­ sona est in duabus naturis. Respiciendo ergo Christo humanitatem, ideo adoro quod a divini­ dignitatem personae, sic una debetur Christo tate suscepta et deitati unita est, ut non alium adoratio, quia ipse est una persona, et una estΛ et alium, sed unum eumdemque Deum et homi­ nem Filium Dei esse confitear'. Denique si ho­ dignitas, ratione cuius fit adoratio, scilicet una minem separaveris a Deo, illi nunquam credo dignitas personalis, et haec adoratio est latria. vel servio». Et loquitur de adoratione’ quae Et'hoc est quod dicit loannes Damasce­ est latria. nus, III Sententiarum, 9 dist.4 : «Timeo carbonem Ad quod intelligendum notandum est quod latangere propter ligno copulatum ignem; adoro Christi naturam propter Dei mei simul utram­ Itria dicitur tripliciter'. Uno modo dicitur pro­ que propter carni unitam deitatem. Non enim prie, scilicet cultus qui Deo debetur soli, sive •Trert; L om. est. * V (corr.) creatori. ' LR ad humanitatem pro a. h. « F om. e. i. > L Inspiciendo. « L qmi» · V quia. r V est. » L om ' CLRT ç«W, * F trunsftauratur pro t. s * F angelus odere > Cf. supra, p. 448, nota 2. I apud quem tamen non invenitur, cf. S. Bonav., Ill Sent, 3 Cf. /n Eplsf., ad Rom., V, 9, 5 (PL ili, 1482sq.). De d. 9, p. 221, nota 3. hoc textu, ab aliis etiam Scholasticis Rabano adscrlpto, ; 3 II Cor. 11, 14. 4 Cf. Gen. 18, 2 et 19,1. 1L ο· ‘ V nec. ' R qualiter; V add. mg. debebatur * T add. ut. ■ L at, T om. ' S Kmu » V ergo. ‘T 'I fi; Lom. hoc. * V om. » S om. ■ T instruere. « F om. · L om. r Iu SV, *J« add. jkn < l wt 'V inclinationem. ' F et. · V prohibuit; L idolo pro idolio ■ S revocationem. · S add. Domini •SV poterit. * I' preceptor. » V nobis. * T add. est; F (corr.) quta pro item • Cf. In Evang., I, hom. 8, n. 2 (PL 176, 1105). 1 Cl. Luc. I, 31. I «r R wi. 3 Locum non invenimus. 4 Ct. Gee. IS, Isq 5 Cf. De doctr. christ , I, c. 33. a. 37 (PL 34, 331 454 DE PRIMO PRAECEPTO. PARS II. INQ. III. TRACT. II. SECT. I. QUAEST. II. TIT. I. - 297. (ruendum nee4 simpliciter nee secundum quid. Eodem modo dicendum * tamen non per omnia, quod latria simpliciter debetur Deo, latria vero secundum quid debetur humanae naturae in Deo, hoc est non de se, sed ratione divinitatis cui est unita; latria vero nec simpliciter nec secundum quid debetur purae creaturae, quia latria est servitus debita Creatori. (Ad oblecta): 1. Ad illud quod primof obicitur de Abraham, Gen. 18,2, quod videtur angelos adorasse latria, est responsio in Glossa ', I I ideo et duplex actus sequebatur in Abraham, scilicet ' adoratio, quae consequebatur intellecti^ I Trinitatis, et ministerium, quod consequebatur/ ad intellectum naturae angelicae apparentis (.·> humana natura. Ex quo patet quod adoratio Ia. triae in Abraham non exhibebatur4 angelo. 2. Ad illud quod quaeritur de losue, dicet), dum quod losueΛ intelligebat in angelo ipsum Deum, in cuius persona apparebat angelus, tt illum adorabat. Unde dicit super illum locum Adamant i us2: « Adoravit, non solum quia ex Deo est, sed quia Deus est; non enim adorasse) nisi Deum cognovisset. Quis enim est princtpt militiae nisi Christus? » Ex quo relinquitur quod intelligebat in angelo Christum, cum dixit1, quod « Abraham intelligens divinitatem in unitate adorabat et dispensationi angelicae in forma vi­ sibili ministrabat ». Ex hoc igitur apparet quod duo intelligebat Abraham in apparitione illorum virorum. Intelligebat enim creaturam angelicam los. 5,14: Ego sum princeps exercitus Domini. in forma humana; intelligebat etiam Trinitatem, | Et sic patet solutio huius quaestionis. 297 ] CAPUT II. DE ADORATIONE HOMINIS. no$tquam habitum est de adoratione angeli, P quaeritur de adoratione hominis, quia di- Apostolus: Honore invicem praevenientes, 12, io. primo, utrum homo adorandus sit latria; I I | . Utrum angelus Satanae, cum transfigurat se in angelum lucis, dicens se esse Christum, possit sine peccato adorari latria. Et assignatur huius triplex ratio3. Prima est, quia " quilibet est praemunitus per Sacram Scrip­ turam quod angelus tenebrarum transfigurat se‘ | in angelum lucis, II Cor. 11,14 et Matth. 24,5: / Multi venient in nomine meo etc., et ideo teII. luxta hoc quaeritur de B. Virgine3. Nam nentur discutere et non statim adorare. — Se­ dicitloannes Damascenus * quod «honor, cunda ratio est p, quia habet remedium ora­ qui eius est, ad eum, qui de ea est incarnatus, tionis, quoniam, si oraret ’ Deum toto corde ul , refertur». Ergo ipsa potest adorari latria. revelaretur ei veritas, Deus non permitteret eum Solutio: I. Ad primum dicendum quod homo decipi. In hoc enim r casu intelllgitur illud loan. I non potest adorari latria, tamen potest esse ma­ 15,16: Quidquid petieritis Patrem in nomine mto, I teria adorationis latriae, in quantum est imago dabit vobis; in nomine meo scilicet, quod est , ducens ad Deum, cuius est imago, et ideo ado­ lesus, quod · interpretatur salus, hoc est quid­ ratio duliae debetur ei, secundum quod dicit quid petieritis ad salutem, secundum quod ex- ( loannes Damascenus, in IV libro5: « A prin­ ponit B. Augustinus . * Patet ergo ex hoc quod < cipio Deus hominem^ secundum propriam ima­ qui non orat' non adhibet omnem diligentiam ' ginem fecit. Cuius igitur gratia nos ad invicem quam debet. — Tertia ratio est, quia facillime i • P om. / L om.; T om. Intellectum... coneequcbater. • L om. ‘F add. fatert. licet. ' L om. * S om. Gtn. . Ahraham ' V enet Chrtetus pro e. C. t. · P quod. · F Irani/· • L exhibeatur » T om. d. q ! ' FLRT add. In. * F docet 1 R om. ' L adorat. ■ Ita SV. alll vitari. · V hac. [uratur pro I i. r R om. · CLS adoraret ’ T om. * V add. mg. nomen. 1 Ordin., in h. I. (PL 113, 126). 2 Id est Origenes, !n librum lesu Nave, hom. 6, n. 3 (PG 12, 855); Glossa ordin., in h. I., ap. Lyran. 3 Cf. Phil. Grevius, Summa, III, fol. 187c, ubi sequentia quasi ad litteram occurrunt; Odo Rigaid., Ill Sent., d. 9, q. 4 (fol. 175d); S. Bonav., Ill Sent., d. 9, a. I, q. 6. sub Respondeo (III, 212). < Cf. In loan., tract. 102, η. I (PL 35, 1896). adoramus, nisi quod secundum imaginem Dei facti sumus? Ut enim ait magnus in divinis Ba­ si I i u s 6, honor imaginis ad prototypon pervenit, id est exemplar: prototypon autem est< illud quod imago repraesentat ». II. Ad secundum quod quaeritur de B. Vir­ gine, dicendum quod, quamvis « honor, qui eius est, ad eum qui ex ea est incarnatus », redu­ catur, non sequitur propter hoc quod honor ille sit latria, sed sequitur quod honor ille refertur ad Christum. Honor tamen ille *, qui B. Vir­ gini debetur, est cuiusdam praerogativae, sci­ licet duliae singularis et quasi immediate di­ sponens ad latriam, non tamen est latria. Cum enim adoro Matrem Dei in. quantum huiusmodi, non adoro ut causam mei conditricem, et ideo non adoro latria; quia autem adoro ut Matrem Dei, honoro ut Matrem1 Creatoris, et hoc prop­ ter ipsum Creatorem. Unde ratio honoris est ipse honor Creatoris, ipse tamen honor exhibetur creaturae. Ex quo relinquitur quod honor ille est dulia praerogativae singularis disponens ad latriam, et cuius ratio latria est. ARTICULUS II. , ’ 299 Utrum omnes homines aequaliter sint adorandi. . I 298 Utrum homo adorandus sit latria. [.Quantum ad primum obicitur sic6: Dicit loannes Damascenus * quod «honor, qui exhibetur imagini, refertur ad illum cuius est imago; unde dicit* magnus Basilius2: Honor iaaginis ad prototypon pervenit, id est ad exem­ plar»; est enim prototypon d prima forma sive forma exemplaris, ad quam facta est imago. Cum ergo homo sit expressissima imago Dei, poterit in homine adorari Deus latria, et ita per consequens homo potest adorari latriae. Quod videtur, I. quia ignorantia facti, adhi­ bita diligentia, excusat, quamvis ignorantia iuris non excuset; ergo, cum iste ignoret quod factum est et adhibeat debitam' diligentiam, relinqui­ tur quod non peccat adorando diabolum sicut Christum. 2. Item, si aliquis, credens hostiam consecra­ tam a sacerdote celebrante, quae non esset con­ secrata, adoraret eam sicut corpus Christi, prop­ ter ignorantiam facti excusaretur. Ergo similiter adorans diabolum vice Christi in praedicto casu propter ignorantiam facti excusabitur. Solutio: 1. Dicendum quod Satanas transfi­ posset vitare" periculum, apponendo scilicet con­ guratus, apparens in specie Christi, non est ado­ ditionem hoc modo: Adoro te, si tu es Christus. randus pro Christo simpliciter nec credendus 2. Ad illud quod obicitur de hostia non conesse Christus, sedm sub conditione. Unde, si secrata, dicendum quod debet adorari sub con­ adoraret eum simpliciter, peccaret nec ignorantia ditione, scilicet si forma debita observata sit, et excusaret eum. hoc * conditione tacita vel expressa. secundo, utrum omnes homines aequaliter sint adorandi ; tertio, utrum mali sint adorandi; quarto, quo modo sancti viri sint adorandi; quinto, utrum malus praelatus plus sit ado­ randus quam bonus subditus. ARTICULUS 1. ARTICULUS III. Tertio quaeritur de angelo Satanae, cum trans­ figurai se in angelum lucis, sicut habetur II Cor. 11,14, et dicit * se esse Christum, utrum possit adorari latria sine peccato. 455 Consequenter quaeritur utrum omnes homines $int aequaliter * adorandi. Ad quod sic : 1. D a m a s c e n u s, in IV libro7 : Ά principio Deus hominem secundum propriam imaginem fecit. Cuius igitur gratia nos ad invicem adoramus, nisi quod secundum Dei imaginem facti sumus?» Ex quo obicitur quod, si omnes ho­ mines aequaliter ad imaginem ' Dei facti sunt, ergo omnes homines aequaliter adorandi sunt. Contra: a. Adoratio est debitum ratione di­ gnitatis excellentis; ergo, si est dignitas aliqua . ' 'L dixit. » F ileal. Pom. et matrem Del pro Λ. u. M. 4 R om. pervenit... prototypon. · C om.; T om. et... latria. ‘Rom. 'F om. /acti... imaginem. 1 ft fide orlhod., IV, c. 16 (PG 94, 1170). Dt Spiritu Sancto, c. 18, π. 45 (PG 32, 150). 3Cl. S. Bonav., Ill Sent., d. 9, a. 1, q. 3 (III, 205). /Rom. » S om ‘FS < Loc. clt. (PG 94, 1171). 5 Loc. clt. (PG 94, 1170). 6 Cf. supra, nota 2. 7 Loc. clt. (PG 94, 1170); cf. supra, nota 5. 456 PARS II. INQ. III. TRACT. II. SECT. I. QUAEST. 11. TIT. I. 300-301. DE PRIMO PRAECEPTO. excellens in uno respectu alterius, non aequaliter I quia gratia * ipsa est deiformitas. Ex parte I Bionem, non propter religionem; adoramus debetur cis * adoratio. Vel si dicas quod immo, I naturae non est differentia adorationis: uj·^ t caritate, non servitute ·. Ergo adoratio, qua quia non adorantur nisi ratione eius quod sunt I quantum ad hoc est aequalitas in omnibus; jdortmus cos *, non est servitus. ad imaginem Dei, tunc sequetur ex hoc quod i respiciendo possibilitatem ad gratiam vel Solutio: Dicendum quod duplex * est servitus. unus non debet alium adorare, quia unus aequalis · qui est/ per gratiam, quae actu est in imagi^ * est alteri quantum ad imaginem. I non est ita. Si enim in statu est * gratiae etha^1 I y enim servitus obnoxietatis, et haec debetur b. Item, praelatus ratione naturae non debet I gratiam actu, habet bonum excellens in se, adorare subditum, quia aequalis est ei quantum i tione cuius debetur ei honor: quilibet enim I ad naturam, similiter habet dignitatem excellentem ' in aliquo uno excellit, licet non habeat omn,. ' respectu illius; ergo non debet ipsum adorare ratione dignitatis, immo potius e converso; ergo non aequaliter debetur omnibus adoratio. I Solutio: Dicendum quod omnibus exhibendus I est honor pro statu et tempore, quia omnes ad j dona, et ratione illius unius cantatur de quoli^ Confessore1 2: Non est inventus similis illi. Et ü; respiciendo actum gratiae in habente, ration cuius semper excellit, adorandus est homo unus magis alio. Similiter respiciendo possibile imaginem Dei facti sunt', ut dicit Damasce- I tatem ad gratiam in homine, licet * actu sit «tn nus1, et haec est ratio communis quare honor | gratiam, tamen adhuc possibilis‘ ad tantamgraomnibus debet exhiberi loco et tempore. tiam et ad maiorem quam aliquis alius habenj Sed notandum quod in imagine, quae est homo, gratiam actu; et respiciendo possibilitatem hanc I intelligitur quod est per naturam; intelligitur in imagine in maiori excellentia *, ita etiam rc· ! etiam in ea quod est per gratiam, quae reducit spiciendo hoc, maior honor1 potest impendi uni I ipsam imaginem in plenam conformitatem Dei, | quam alii. Articulus 300 111. 457 Deo, eo quod est principium nostri esse; est etiam servitus reverentiae, et haec debetur sanc­ tis, quia ipsi sunt nostri ductores' vel per doc­ trinam, sicut praelati, vel per intercessionem vel per administrationem. Articulus V. 302 Utrum malus praelatus magis sit honorandus quam bonus subditus. Quinto quaeritur an malus praelatus magis sit ^orandusd quam bonus subditus vel c conftrso. Ad quod sic: a. Rom. 13,7 : Cui honorem, honoftM. In praelato, qualiscumque sit, est maior di­ gnitas quam in aliquo subdito; ergo maior ve­ natio debetur malo praelato quam bono subdito. Contra: 1. Maior est dignitas' imaginis in bono subdito quam in malo praelato; sed dignitas ùnaginis ratio est quare « nos ad·7 invicem adorasus·, ut dicit Dama seen u s 1 ; ergo maior veneratio debetur bono subdito quam malo praelato. Solutio: Dicendum quod malus praelatus, in quantum praelatus, magis debet honorari quam bonus subditus, quia magis est in participatione debiti honoris, quia est honor gratuitus debitus ex necessitate et est honor gratuitus * non de­ bitus ex necessitate. Primus honor debetur prae­ lato in quantum praelatus, quia, in quantum huiusmodi, vice Christi est *; unde Rom. 13,4 dicit Apostolus de ipso praelato quod Dei mi­ nister est. Honor autem gratuitus non debitus ex necessitate, debetur bono subdito, et' ideo magis tenemur ad honorem maiorem * praelati in quantum praelatus est. Utrum mali homines sint adorandi. Tertio quaeritur utrum malis hominibus de- I est ad maiorem iustitiam quam aliquis modo< beatur adoratio. j bonus, et possibilis est ad hoc; ergo dignus esi CAPUT 111. DE ADORATIONE CREATURAE IRRATIONALIS. I honore ratione istius possibilitatis. Ad quod sic: 1. loannes Damascenus3: | Solutio: Dicendum, sicut supra dictum fuit·, • Honorandum est " sanctos ut filios et heredes quod ' mali homines, in quantum mali, non sunt Der», ut dicit loannes Evangelista4 ». Si ergo diligendi, immo odio habendi, quia odire malum, mali homines non sunt amici nec filii nec heredes in quantum malum, non est odire naturam eius, Christi", ergo non sunt adorandi. ! sed odire vitium in ipso, ut dicit Augustinus’, Ad oppositum: a. Rom. 12,10: Honore invicem et ideo sic odiendi sunt, et sic non sunt hono·' ost haec inquirendum est de adoratione quae debetur irrationabili creaturae, quae est vesti­ gium Dei, et maxime de adoratione quae exhi­ betur cruci Christi2. P praevenientes, Glossa5: « Id est in qualibet re- | randi nec adorandi. Attendendo tamen' naturam verentia; aliter non est fraternus amor, nisi mu- ipsam, quia sunt ad imaginem Dei facti et postuis se praeveniant ° obsequiis ». sibiles ad gratiam, ratione huius debetur eis b. Item, aliquis modop malus forte praeordinatus I honor' et dilectio. Articulus 30Î ARTICULUS I. An maior veneratio debeatur cruci Christi quam homini. IV. Quo modo sancti viri sint adorandi. Quarto quaeritur qualis sit. de adoratione sanctorum I dulia idem est quod serVitus, ut dicit AuguI stinus8; ergo servitute ipsos adoramus. I Ad oppositum : a. A u g u s I i n u s, in libro · Dt Ad quod sic: 1. Dulia adoramus sanctos; sed I vera religione3: «Sancti adorandi * sunt propter • F omnibus. ♦ V om. * F sumus. Λ T hominibus. · F om. quae... gratia; L om. igitur. t F om. quantem.. ut: Ffcorr) auela pro acta > L om. * F add. enim. * F add. est. 1 V add. et; FT imaginem pro Imagine. 1 L om. ■ F (torr.) honoramus pro It. t. * S om. ■ lin S, nlil prevenlat; F om. praevenientes... se. r R est. * F homo. ' It * P, *111 om. 'Sirp F add. lateri. laus. » F om · CFRT honorandi. 1 Cf. supra, p. 455, nota 5 et 7. 2 Antiphona 2 ad Laudes Confess. Pontif. 7 De fide orthod., IV, c. 15 (PG 94, 1163). 4 loan. 1, 12; Rom. 8, 17 5 Lombardi, in b. I. (PL 191, 1500). 6 Cf. supra, num. 266, ad 3. 7 Enarrat, in Psalm. 118, sermo 24, π. I (PL 37,1560); De civit. Dei, XIV, c. 6 (PL 41, 409). 8 Quaest. in Heptat., I, q. 61 (PL 34, 564). | » Cap. 55, n. 108 et 110 (PL 34, 169sq.). I I Primo, an maior veneratio debetur cruci Chri­ sti quam homini; secundo, an possit Deus adorari latria in ve­ stigio sicut in imagine. ' Quantum ad primum sic obicitur: 1. Exod. 20,4 prohibetur quod non fiat sculptile neque alla similitudo. Si ergo figuramus1 Deum in cruce,contra praeceptum facimus; non estm ergo crux magis adoranda quam rationalis creatura. 2. Item, adoratio sive veneratio respicit digni­ tatem ; sed maioris est dignitatis rationalis crea­ tura, quae est homo, quam ipsa crux, quia homo id imaginem Dei factus est et creatus est " ad beatitudinem et ° ut sit particeps divinae veri­ tatis et bonitatis per cognitionem et amorem; crux autem non ita, cum7’ sit irrationalis crea­ tura’; ergo maior veneratio debetur homini quam cruci. Contra: a. Crux a maximis adoratur, etiam Petrus, qui iam beatus est, crucem adoraret *, non tamen hominem; ergo maior veneratio de­ betur cruci quam homini. Solutio: Dicendum quod est dignitas realis, quae debetur rei; et est dignitas' imaginis, et haec non est ex parte imaginis, sed ex parte rei quam imaginat'. Unde Damascenus5: «Honor • S om. ‘ F om. non est... duplex. ' V doctores. L adorandus. · T condignitas. t It * SV, *111 om. · L om. ; T oe. 4tlitu.. (ratultus. * T (corn) vicem Christi gerit pro v. C. <■ < SV om. ‘ F (corr ) mali 1 T adoramus. - U * SV. «Mt oa>. •Vob ’Lom. v C om. « F om. ’ V adoravit. • C om. realis... dignitas. · FL imaginatur, T imaginamur. I De fide orthod., IV, c. 16 (PG 94, 1170). 2Cf. S. Bonav., Ill Sent., d. 9, a. I, q. 4 (III, 207). I 3 De fide orthod., IV, c. 16 (PG 91, H70); d. supra. I num. 298, sub I. 458 DE SECUNDO PRAECEPTO. PARS II. INQ. III. TRACT. II. SECT. I. QUAEST. II. TIT. I. - 304. imaginis ad prototypon, id est exemplar, refer­ tur». Sed nolandum quod est imago per parti­. cipationem, et haec este rationalis creatura ; et est imago ut signum, scilicet alicuius beneficii *, Dei sicut humanationis eius et passionis et huiusmodi. Ubi ergo est imago ut signum, totus honor refertur ad prototypon, id est exemplar. Unde dicit Damascenus1 de cruce quod ado­ rando crucem, adoramus passionem Christi sive Christum passum, sub iis verbis: « Adoramus typum pretiosae crucis; et si exf alia materia est facta, non materiam adorantes, absit, sed typon ut Christid symbolum, id est notam. Dixit enim discipulis2: Tunc apparebit signum Filii ho­ Instruimur ct allicimur ad bonum. Hac etiam . ^jitheob, erat signum ct figura ipsius Christi, honorem lapidi, sed signato per lapidem, quod secundum hoc signatum ° adoratur latria. Si erat Christus causa fiunt imagines Sanctorum. Unde Dii^ ' *. consideratur ipsum b vestigium in se, non 2. Ad ultimum dicendum quod, quamvis scenus4 dicit: « Invisibilis et incorporel et m. ^t esse materia latriac *. vestigium enim' non Deus sit in omni creatura, prout dicitur, praecircumscriptibilis ct infigurabilis Dei quis po^ Mediate ducit in Deum quemadmodum imago. sentialiter, potentialiter, essentialiter/, non tamea, facere Imaginem? Insipientiae Igitur summaety Vestigium enim determinatur in creatura irratio- sicut dicit B. Augustinus, Ad Dardanum et impietatis figurare quod divinum est. Hinc' jjli secundum unitatem, veritatem, bonitatem, omnem creaturam inhabitat: solum enim habitat Veteri Testamento non erat assuctus imaging ;ji referuntur ad imaginem ’, quae in creatura in illis * in quibus est per gratiam, qui scilicet sunt usus. Quia vero * Deus propter viscera miien. ^nonali determinatur secundum memoriam, in­ templum eius, sicut dicit Apostolus5-. Templum cordiae suae secundum veritatem factus est digentiam et voluntatem d, quae quidem imme­ Dei sanctum est, quod estis vos. Templum au­ propter nostram salutem, non ut Abrahae vit^ ate referuntur ad Trinitatem2. Quia ergo illud tem solum dicitur creatura rationalis, ia qua est in specie hominis, non ut Prophetis, sed colam quod immediate ducit in Deum potest esse Deus inhabitat per gratiam et cognitionem et eundum 1 substantiam factus est homo et périr-, -.iteria latriae, vestigium autem non ducit in amorem. Quia ergo creatura irrationalis non est bulavit terram et cum hominibus conversatu, Oeam immediate, patet quod non potest esse possibilis ut sit templum, nec erit in ea adoratio est, miracula fecit, passus est, crucifixus est, pteria latriae in quantum huiusmodi, sed imago; prout res est, nisi secundum quod est signum, surrexif, assumptus est, et omnia secundum *. Reliqua quae pertinent ad istare j-inc est etiam quod Deus potest adorari in ima- sicut dictum est ritatem facta sunt et visa sunt ab hominibus; materiam invenientur * in Quaestione de latria. pje, non in vestigio in quantum est res. scripta quidem sunt ad memoriam et doctrinam [Ad oblecta]: l.Ad illud vero quod obicitur quando de virtutibus inquiretur Et sic patet re­ nostram. Quia autem non omnes noscunt litteras dt lacob, dicendum quod ipse‘ non impendit sponsio. nec lectioni vacant, Patres excogitaverunt vetat minis in caelo ». Sed ubi est imago per participa­ tionem, ut homo ', est adoratio duliae, et ita non est haec adoratio crucis maior nisi quia re­ fertur ad signatumf; dulia autem debetur ho­ mini, eo quod est in participatione divinae digni­ tatis, sicut potentiae vel sapientiae vel bonitatis, quosdam triumphos in imaginibus describere ad quod non convenit cruci. Ille ergo maior honor velocem memoriam. Quapropter multotjens nor. qui exhibetur cruci refertur ad rem significatam secundum mentem m habentes Domini passiones, cuius est signum, non ad ipsam crucem in se. imaginem Christi crucifixionis videntes et salt [Ad oblecta]: I. Ad illud quod obicitur: Non taris passionis in memorationem " venientes, profacies tibi sculptile, dicendum, secundum Da­ cidentes adoramus, non materiam, sed imagina­ mascenum3, quod, antequam Deus esset huma­ tum. Similiter et Dei Genitricis imaginis non manatus, facere imaginem Deo erat impietatis, quia teriam, sed figuram adoramus: honor enim qui secundum divinam naturam non est figurabitis ; est ad ipsam, ad ipsum, qui ex ipsa est0 incar­ sed, postquam visibilis ‘ et sensibilis factus est natus, reducitur. Similiter autem'1 et Sanctorum per assumptionem carnis, non est hocA impie­ tatis, sed potius pietatis est ipsum figurare, et hoc propter doctrinam et instructionem no­ TITULUS 11. DE SECUNDO PRAECEPTO. DISTINCTIO I. DE SECUNDO PRAECEPTO GENERALITER. certamina, erigentia nos ad fortitudinem et imitationem et zelum virtutis eorum et gloriam Dei, sicut diximus: etenim9 imaginis honor ad pro­ ostquam quaesitum ' est de primo mandato Decalogi, consequenter inquiren­ dum est de secundo, quod est: Non assumes nomen Dei tui in vanum. Et circa hoc quaeretur: Primo, generaliter; secundo, specialiter. Generaliter duo quaeruntur: Primo, de expositione huius praecepti; secundo, de continentia eius et intentione. stram et propter recordationem passionis Christi, totypiam, id estr exemplar, pervenit». - Et' ut praesens sit nostrae memoriae, et per hoc j per | hoc solvuntur omnia obiecta. 304 Articulus 11. Utrum Deus possit adorari latria in vestigio sicut in imagine. Secundo quaeritur utrum Deus possit adorari latria in vestigio sicut in imagine. oleum obtulit pro “ sacrificio, ergo ipse exhibuit CAPUT I. latriam lapidi. 2. Item, cum Deus sit ubique praesentialiter, 1. Quia si sic, cum in omni1 creatura sit ve­ potentialiter, essentialiter, ergo potest in omni re stigium Dei, erit adorandus latria in omni crea­ adorari; ergo secundum hunc modum potest cui­ tura, ut in lapide. Quod autem ita sit, patet, quia libet creaturae exhiberi latria. DE EXPOSITIONE HUIUS PRAECEPTI. uantum ad primum quaeritur de expositione huius mandatik, quae assignatur tribus modis quae ponitur Exod. 20,7: Non assantes etc.: ponuntur 1 ter. 5,119 : « Non aestimes creaturam esse Filium Eiod. 20 et Deuter. 5. Una enim expositio est Dei ». — Secunda expositio est quae ponitur Q Gen. 28,18 dicitur de lacob, quod surgens mane, Solutio: Cum quaeritur an Deus adorandus’ tulit lapidem, quem supposuerat capiti, et erexit sit in vestigio, dicendum quod non, nisi in quan­ secundum in titulum, fundens oleum desuper. Cum ergo la­ tum vestigium efficitur signum per * tria consistat in sacrificii oblatione, ipsum autem nem, quemadmodum tabernaculum, et lapis, queo institutio­ tres expositiones ‘LT sitnanler. » L om. - L om. lUm » R peccati. 1 SV add. in. * C om. * L om. · L om. 4 S add. ut. · P (corr.) tbl pro u. h.; V Ideo pro est. ! S signum. » S om. secundum... risibilis * C on. 1 R add, et. * S om. 1 R om.; C om. substantiam. " SV mentes. " Ita SV, alii memoriam. · S deler. * 'Ï ' R est enim. · V et pro I. e. · V om. ' R Del. · SV om. » S add. mg. latria. · F In signum et pro s. p. 1 Dt fide orthod., IV, c. Il (PG 94, 1131). 2 Matth. 24, 30. I I 47, 3 Loc. cit., c. 16 (PG 94, 1171). 4 Loc. cit. (PG 94, 1171 sq.) quae 4 L om. t. e. r. « Christum putando tantum creaturam8 »; et Deu- ♦ C om 1 Cl. Alex. Hal., Summa theol., II, p. 45b, sub Respon­ dendum; p. 46b, ad 1; p. 410a, sub Respondeo, ad I. ’Cl. Alex. Hal., loc. cit., I, p. 6O8b, sub Respondeo; II, p. 362a, In Solutione, ad /; p. 4O9b, ad 3; p. 4I0b, a/2-3, p. 413b, ad 1; p. 415a, sub Respondeo. 3 Ct. Glossa ordln., in Gcn. 28, 18 (PL 113, 155). / C om. 4 5 6 i s » » F oa. e. ILL ‘ F larroàettr ‘ CR tojs.- Epist. 187, c. 12, n. 35 (PL 33, 845). I Cor, 3, 17. Cf. hic in Solutione. In Summa theol. deest. Interim., in h. L, ap. Lyran. ; cL supra, p. 436. notaX Ordin., in h. 1. (PL 113, 458).